Връща се отново двуинстанционното обжалване на оценките за въздействие върху околната среда(ОВОС) за държавните обекти от национално значение - това означава силно забавяне на строежите на магистрали, новите реактори на АЕЦ и др. пътища

Депутатите не преодоляха ветото на президента Румен Радев наложен върху промените в Закона за насърчаване на инвестициите, приети на 19 април. 

За да се преодолее ветото трябват 121 гласа "за". Подкрепа обаче засвидетелстваха само 99 депутати от ГЕРБ и ДПС и така гласовете им бяха крайно недостатъчни. Останалите парламентарни групи подкрепиха ветото.

Това означава, че от първи юли се връща двуинстанционното обжалване на оценките за въздействие на околната среда за обекти от национално значение - тоест строежите на магистрали, национални пътища, дори новите реактори на АЕЦ "Козлодуй" могат да се бавят по 8-9 години.

Като част от заключителните разпоредби на Закона за инвестициите на 19 април в Народното събрание минаха и поправки в Закона за опазване на околната среда, с които се връщаше отново едноинстанционното обжалване на оценките за въздействие върху околната среда(ОВОС) пред Върховния административен съд за държавните обекти от национално значение. Такива са 7 и 8 реактор на АЕЦ Козлодуй, магистрали, тунели, ЖП линии и обектите от сигурността. 

След днешното решение на парламента от първи юли т.г. ще влезе в сила законът, приет под натиска на Зелените от коалицията ПП-ДБ, който връща две инстанции за обжалване, което означава влачене по съдилища с години.

"Нито един не каза че текстовете са лоши. Точно обратното. От "Промяната" без Зелените, така и от "Възраждане" казаха, че текстовете са в правилна посока, защото трябва да облекчим процесите, за да започне да се прави нещо в тази държава. Получава се така, че цялата зала подкрепя тези предложения, но по-голямата част от нея ще гласува против, защо - не могат да обяснят. Десетки предприятия у нас са рекетирани от местни зелени организации, които рекетират от десетилетия. Как може да твърдите, че е крайно време да се сложи край на зеления рекет и накрая с пръстчето да сложите червения знак.
Още много време няма да има АМ "Струма и тунел под Шипка", ядоса се Делян Добрев от ГЕРБ по време на обсъждането в пленарна зала.

"Не всички аргументи на вносителите на този закон са неоснователни. Има аргументи, в които има смисъл.
Каква е причината да сме против това - не се прави така. Имаме голям проблем с начина, по който се случва, защото нито един текст не е във първоначалния вид на закона, всичко е правено между двете четения", включи се и Йордан Иванов от ПП-ДБ. 

По думите му всичко се правело напук, на сила.

"Никога няма да чуете да кажа, че не съществува зелен рекет, несериозно е човек да го отрече. Зелен рекет обаче не се бори чрез намаляване на норми, а чрез върховенството на закона. Най-вероятно има хора и сдружения, които злоупотребяват с права, но той не се решава чрез препятстване на достъпа до правосъдие. Българската природа е традиционна част от патриотизма. Когато се опитвате да противопоставяте икономическото развитие на природата, ще бъдем против и ще ви казваме, че не се прави така", каза още той. 

"Казвате със законови средства, но с какви законови средства смятате, че трябва да се реши това, ако не с такива", попита Иванов Радомир Чолаков от ГЕРБ.

"Вие прочели ли сте поне един път западен закон с разбиране, защото ако прочетете и може да го разберете, ще видите защо в Германия са възможни най-големите инфраструктурни проекти. Защо Холандия се е опасала с магистрали. Моля ви седнете и прочете един закон в оригинал", посъветва депутатите от "Промяната" Чолаков.