Министърът на регионалното развитие и благоустройството Виолета Комитова кани в 10.30 часа днес на среща в сградата на ведомството всички собственици на фирми, които ще участват в протеста, организиран от Българската браншова камара "Пътища" на същата дата, съобщиха от Министерството, цитирани от БТА.

Регионалният министър уточнява изрично, че на срещата са поканени само собствениците, а не упълномощени лица или посредници, за да се обсъди създалото се напрежение.

Досега, в продължение на няколко месеца, ръководството на МРРБ и лично министър Виолета Комитова се срещаха и разговаряха с директори, управители, профсъюзи, представители на браншовата камара и работници от строителни фирми, се посочва в прессъобщението.

Вчера Управителният съвет на Българска браншова камара "Пътища" /УС на ББКП/ взе решение да организира днес трети национален протест на пътностроителните фирми в София, от 8.30 ч., пред сградата на Министерството на регионалното развитие и благоустройството.

Ръководството на Камарата мотивира решението с това, че вече пет месеца търси възможност за диалог с държавните институции заради пренебрегването на действащите, напълно законни според организацията договори за текущ ремонт и поддръжка на републиканската пътна мрежа. Според Камарата принципалът по договорите на фирмите с Агенция "Пътна инфраструктура" в лицето на министъра на регионалното развитие и благоустройството Виолета Комитова е пренебрегвала желанието им за диалог, което е и причина за днешния протест.

Стойността на дължимите от държавата към фирмите за свършена дейност суми е 870 млн. лева - фактурирани и сертифицирани дейности.

В края на септември, на последния протест на пътностроителните фирми пред сградата на Министерския съвет, председателят на Управителния съвет на Камарата Стефан Чайков коментира пред журналисти, че основното искане на фирмите е да се признаят договорите за действащи. Не сме наивници, знаем, че няма възможност изцяло да си получим парите до Нова година, но искаме да се осигури разумна сума, която да обезпечи съществуването на българските пътностроителни фирми, посочи тогава Чайков. Той изтъкна, че юристите от работната група по проблемите на сектора твърдят, че поради надвишаване на прогнозната стойност тези договори са изчерпани и взаимоотношенията между фирмите и Агенция "Пътна инфраструктура" трябва да бъдат уредени по друг начин. Нашите юристи твърдят, че договорите са действащи, че прогнозната стойност не е крайна стойност, а определящото за продължителността на договорите е тяхната крайна дата, каза Чайков и допълни, че за някои договори тя е 2025 година.

В деня на последния протест на пътностроителните фирми служебният зам.-министър на правосъдието Иван Демерджиев, който бе в състава на работната група по проблема на тези фирми, каза, че ще бъде предложен вариант за решение на казуса с компаниите, като се раздели предмета на договора на две части - за неотложните дейности - зимното поддържане и запазването на живота и здравето на хората по пътищата, да продължат да се изпълняват до края на април и май следващата година. Другата част от договорите, където са предвидени планови ремонти, се предлага да се прекратят и отношенията да се уредят на извъндоговорно основание.

Искаме споразумение за договорите като цяло, коментира Чайков. Опитват се да разделят нещата като подсигурят зимното поддържане през договорите, които сега действат, а останалите дейности, които са извършени и са признати от държавата, през други спогодби да се подпише схема за разплащане, допълни председателят на УС на Камарата. Той каза, че от Камарата не са убедени, че предлаганата схема като цяло е юридически издържана и допълни, че това, което на този етап се предлага като финансови параметри, е крайно незадоволително. Чайков отново повтори тезата на юристите на браншовата организация, че договорите са законни и могат да продължат до изтичане на срока им.

Според Демерджиев договорите са изчерпали отдавна предмета си, защото той е ограничен със стойност.