Нови цифрови системи за контрол на движението се изграждат в рамките на рехабилитацията на железопътната линия Пловдив – Бургас, Фаза 2. Проектът се финансира по оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура“.
Новите системи контролират скоростта на движение на влаковете. Те ще заменят аналоговата техника, базирана на остаряло оборудване, за което вече дори не се произвеждат резервни части.
Датчици на железния път ще подават до локомотивите сигнал за допустимата разрешена скорост. На червен сигнал, ако машинистът по някаква причина продължи движението, се включва автоматичната спирачка.
Умните системи ще следят също и за избягване на инциденти при преминаването на влаковете през железопътни прелези. Ако цифровите устройства установят някаква повреда на бариера или сигнализация, ще изпращат сигнал до локомотива за движение със скорост до 15 км/ч.
Цифровите системи поддържат регистър на неизправностите. С това се подпомага работата на службите по поддръжка на линиите. В момента тези регистри се попълват на ръка и съществува вероятност от несъответствия поради елемента субективизъм.
С изпълнението на дейностите, системите за отопление на железопътните стрелки през зимата ще се управляват дистанционно.
Проектът е свързан и с предоставянето на полезна информация на пътниците. Не само големите гари, но и около 15-те спирки по трасето, ще бъдат оборудвани с високоговорители, което ще улесни пътуващите да бъдат информирани предварително за движението на влаковете.
В тази част, проектът е на етап подготовка за полагане на кабелите за пренос на данни, за управление и контрол на външните обекти на маршрутно-компютърните централизации, за електрозахранване и за управление на системите за отопление на стрелки. Извършва се рехабилитация на сградите, предвидени за новото оборудване на системите за сигнализация и телекомуникации.