Ще въведем язовир “Студена“ в експлоатация в нашия мандат, ако всички документи по строежа са наред. Проектирането е започнало през 2012 година, а строителството през 2015 г. и продължава до днес. Това каза министърът на регионалното развитие и благоустройството арх. Виолета Комитова в предаването „Денят с Веселин Дремджиев“ по TV +.
В телевизионното студио тя обърна внимание на текстове от Закона за устройство на територията (ЗУТ), чиято промяна би облекчила строителните процедури в урбанизирана територия, както и промени в Закона за обществените поръчки, които касаят инженеринга.
Целим да направим няколко основни промени в ЗУТ, като най-важното е да променим чл. 148, отнасящ се за приложената регулация, по който омбудсманът Диана Ковачева сезира ВАС и ВКС, а двете институции вече се произнесоха. От ВАС заявиха, че е „въведена недопустима безсрочна строителна забрана“, а от ВКС, че „промените са противоконституционни“.
По думите на арх. Комитова с изменението на член 148 предишните управляващи са въвели вечна строителна забрана в територии без приложена улична регулация. Дълбоко несправедлив текст, който блокира строителството, очертаващо се като основен отрасъл в нашата икономика. В години на Ковид-криза той е от малкото отрасли, които оцеляват без да претърпяват сътресения, подчерта тя. Столична община от 10 години не отчуждава улици и принуждава предприемачите да правят незаконни канали и водопроводи, за да свържат строежите с подземната инфраструктура. Когато общината не е приложила регулацията, се получава нещо, което наричаме “вечна забрана за строителство”. Стремим се да променим това, обобщи регионалният министър.
Борим се инженеринга да отпадне като процедура за строителство с обществени средства. При инженеринга наблюдаваме оскъпяване на строежа 4-5 пъти, влошаване на качеството и създаване на корупционни практики. Затова смятаме, че е необходимо да отпадне като процедура в Закона за обществените поръчки, обясни министър Комитова.
По темата за автомагистрала “Хемус” тя припомни, че се работи по лотове от 1 до 3 и съгласно договорите, тези участъци трябва да бъдат завършени през 2024 година. Всички други срокове за аутобана са нереалистични, те са предизборни лъжи. Около 1,5 млрд. лв. са авансово раздадени по процедурата ин хаус през 2020 г., уточни тя и бе категорична, че няма никакво морално оправдание за тези предварително разсадени огромни суми. Какво става с авансите, ако фирмите фалират, попита тя. Ин хаусът е процедура, регламентирана със закон от 2016 г. Сега сме 2021-ва, никой не прави коментар доколко е допустима. От бизнес гледна точка това е опасна практика, акцентира още министър Комитова.
Във връзка с ремонта на 40 км от АМ „Тракия“ - отсечката “Чирпан - Стара Загора, която е за 200 млн. лв., тя обясни, че не могат да бъдат намерени гаранционни документи. Когато си купуваме кафеварка в магазина, получаваме гаранция за две години, а за 200 милиона все още търсим гаранцията.
Пред водещия на предаването арх. Комитова опроверга също и отправените обвинения от бившия вицепремиер от правителството на ГЕРБ - Томислав Дончев, че тя проваляла тунела под Шипка. Регионалният министър отбеляза, че още лятото е дала отговор в Народното събрание, с който г-н Дончев се е съгласил. А той е следният: процедурата е започнала още през 2015 г., през юли 2021 г. имахме избран изпълнител, можехме да сключим с него договор. Но ако до 3 месеца не бяха осигурени средствата, всичко щеше да отиде в нищото. Днес ситуацията е същата. Нямаме тези 347 милиона лева, които според изпълнителя са необходими за строителството на тунела под Шипка, но се надяваме средствата да бъдат осигурени през следващия програмен период.