Обичайната родна находчивост, която “изобретява” как да се възползва от помощи или субсидии, може да се провали обаче с екобонуса при покупка на електромобил.
Отстъпката от 6135 евро за кола ток ще се дава само ако се вземе на лизинг - няма да може да се плати цялата сума и да се купи веднага. Това се прави,
за да се избегнат
злоупотребите
с евентуална
препродажба
на новата електрическа кола в други страни. каза за “24 часа” Храбрин Иванчев - председател на ААП (Асоциацията на автомобилните производители и техните оторизирани представители в България).
Парите са предвидени в проекта на новата програма “Околна среда”, пусната за обществено обсъждане, преди да бъде изпратена до Европейската комисия. Стимулът ще бъде в размер от 30% от стойността на електромобила, но не повече от 6135 евро. Общата помощ е 60 млн. евро.
“Борихме се за тази екологична програма повече от 15 години. България ще е единствената държава, която ще получи европейски пари за бонус при купуването на нов електрически автомобил. В другите европейски страни тези мерки са финансирани от техните бюджети”, допълни Иванчев.
Той очаква да има бум на пазара на нови електрически коли у нас от догодина заради бонуса. Той обаче е само за хора, живеещи в общини с мръсен въздух. Според данни на МОСВ това са 21 града - Велико Търново, Горна Оряховица, Русе, Видин, Враца, Монтана, Плевен, Шумен, Бургас, Несебър, Гълъбово, Благоевград, Перник, София (столица), Кърджали, Пазарджик, Асеновград, Пловдив, Смолян, Димитровград, Хасково.
Има и второ условие за ползване на екобонуса - живеещи в тях трябва да предадат за рециклиране дизелови коли с екологична категория пре-Евро или Евро 1.
В тази категория влизат автомобили, купени преди 1 януари 1997 година. Това означава, че всеки, който върне за скрап дизелов автомобил на 25 и повече години, може да кандидатства за новия бонус при покупката на електрическа кола.
В Европа вече се появиха нови минимодели с две места - например на Citroen и Opel, които и без екоотстъпката струват около 7-8 хиляди евро и в някои страни се предлагат дори и на символичната месечна вноска от 20 евро. С включването на тези модели с пробег около 70 км и максимална скорост 45 км/ч в бонус програмата
цената им
ще падне почти
до 5000 евро
Първият електромобил на Dacia пък тръгва от 33 500 лева с ДДС. С бонус програмата сумата пада на 23 450 лв. Трябва да се отбележи, че този автомобил с 5 места има максимална скорост 125 км/ч и около 300 км пробег.
Скрапинг програмата на асоциацията на вносителите първоначално включваше и зареждащите се от контакта плъгин хибридни автомобили, но в крайна сметка бонус ще има само за изцяло електрическите.
От Асоциацията на автомобилните производители на няколко пъти предложиха до 10 000 лева екологичен бонус да получават тези, които купят нова кола и върнат старата за скрап, ако е на над 15-годишна възраст. 10-те хиляди лева бяха предвидени при покупка на електрически автомобил, а 7500 лв. на хибрид. Имаше и искане за помощ в размер на 5000 лева за кола с двигател с вътрешно горене с бензин или дизел с екостандарт Евро 6.
В новата програма “Околна среда”
общият бюджет,
предвиден за
пречистване на
въздуха, е
796,8 млн. лв.
С тях трябва да се направи озеленяване в градските зони, да се подобри мониторингът.
В същите 21 общини ще се направи и подмяна на отоплителните уреди на твърдо гориво с екологични алтернативи. За целта хората ще могат да кандидатстват чрез общините, за да получат нови уреди на ток, пелети или газ. Приоритет ще се дава на енергийно ефективни жилища, както и на хора в неравностойно положение и получаващи помощи за отопление. Очаква се мярката да достигне до над 100 хил. домакинства.
Заложена е и пилотна процедура, с която да се промотират иновативни методи за отопление и управление на енергия, например газифициране, използване на ВЕИ, зелен водород и др. Финансирането тук ще е за еднофамилни жилища, отново отопляващи се с твърдо гориво.
Само в пет държави от ЕС дават по-големи отстъпки
България е една от малкото страни в Европейския съюз, която досега не предлагаше никакви стимули при покупка на нов автомобил. С новата схема обаче се оказва, че страната ни ще е сред най-щедрите, защото само в Румъния, Унгария, Хърватия и Франция сумата е по-голяма.
В Румъния се дава намаление от 10 000 евро за електрически автомобил. Ако се вземе плъгин хибрид (кола с двигател с вътрешно горене и електромотор), отстъпката е 4250 евро. 734 евро е екобонусът за нова кола с дизелов или бензинов двигател. В Румъния има финансов бонус и ако се бракува стара кола и се купи нов мотоциклет.
В Гърция се възстановяват 15% от цената на електрически автомобили (до 5500 евро), плюс допълнителни 1000 евро, ако стар автомобил е бракуван (на 10 или повече години). Има и допълнителни стимули за фирмени нови автомобили, които имат и електрически мотор, като са освободени от данъци, ако струват до 40 000 евро. Отделно се приспадат и 30% от лизинговите разходи за фирмени електрически автомобили и плъгин хибриди.
От 15 юни 2020 г. са въведени стимули за електрически автомобили и в Унгария. Те са 7350 евро за автомобили с цена до 32 хил. евро и 1500 евро за коли до 44 хил. евро. Освободени са от данъци фирмените електрически и плъгин возила.
В Хърватия бонусът за колите само на ток е 9200 евро и 4600 евро за плъгин хибриди. В Австрия варира от 1250 до 3000 евро за електрически автомобили и цената им е до 60 хил. евро.
Испания одобри план в размер на 3,75 млрд. евро за насърчаване на автомобилната индустрия. Първият транш от 1,53 млрд. бе отпуснат през 2020 г., а останалите средства ще бъдат дадени през тази година.
Размерът на директната субсидия варира от 400 до 1000 евро в зависимост от ефективността на превозното средство и е за нови коли до 35 000 евро, купени от физически лица. Бонусите не са само за електрически автомобили и плъгин хибриди, а и за такива на газ и метан, както и за дизелови и бензинови возила.
В Италия заради коронавируса бонусите бяха вдигнати. Чисто електрическите превозни средства са субсидирани с 6000 евро вместо с 4000. Всеки, който бракува стар автомобил във връзка с покупката на електромобил, получава 10 000 евро. Хибридите с емисии на въглероден диоксид между 21 и 60 г/км са субсидирани с 6500 или 3500 евро.
В Германия парите са удвоени под формата на нова премия за иновации. За електрическите коли субсидията е 6000 евро, които струват до 40 хил. евро, и 5000 евро при цена от 40 000 до 65 000 евро.
Франция също увеличи стимулите за кола, която може да измине поне 50 км в електрически режим. Леки и лекотоварни автомобили, отделящи по-малко от 20 г въглероден диоксид на км, имат право на бонус в зависимост от цената и типа на клиента. 7000 евро се полагат за домакинства за коли под 45 000 евро и 5000 евро за такива, струващи над 45 хиляди.