Продажбите на нови автомобили в ЕС през ноември пораждат опасения, че 2021 г. може да се окаже по-лоша от катастрофалната 2020 г., според публикуваните днес данни на автомобилостроителите, цитирани от Франс прес. Този спад се дължи на световния недостиг на електронни чипове, които присъстват повсеместно в автомобилите.

Продажбите са намалели за пети пореден месец до 713 346 броя (-20,5 на сто на годишна основа), което е най-лошият резултат от 1993 г., съобщи Асоциацията на европейските автомобилни производители (ACEA).

Въпреки силното икономическо възстановяване на Стария континент продажбите на автомобили през първите 11 месеца на годината са с лек спад от 0,04 на сто спрямо същия период на 2020 г.

Недостигът на чипове е тласнал автомобилните продажби в ЕС в червена територия въпреки съпоставката с много слабите резултати, отчетени през 2020 г., коментира асоциацията в комюнике.

През ноември основните марки са отчели силен спад на нови регистрации в Германия (-31,7 на сто), Италия (-24,6 на сто), Испания (-12,3 на сто), Полша (-23,3 на сто), Белгия (-17,1 на сто). Във Франция продажбите са намалели с -3.2 на сто.

Единствено по-скромните пазари в България, Ирландия и Словения са регистрирали растеж.

Няколко седмици преди края на годината европейският лидер "Фолксваген" (Volkswagen) е отчел спад от 1,6 на сто с 2,2 милиона продадени автомобила през 11-те месеца на 2021 г. Групата публикува лоши резултати най-вече за марката си "Шкода" (Skoda) за сметка на по-доброто представяне при "Сеат" (Seat) и "Порше" (Porsche),

"Стелантис" (Stellantis) се нарежда след германската група през ноември с близо 2 милиона продадени автомобила през годината (+0,4 на сто). Автомобилостроителят е отчел лек спад при "Пежо" (Peugeot), стабилни резултати при "Фиат" (Fiat) и "Ситроен" (Citroen) и добро представяне при "Опел" (Opel) и "Джип" (Jeep).

"Рено" (Renault) е регистрирал намаление от 9,9 на сто на годишна основа (922 000 продадени превозни средства) с най-силен спад при основната си марка и стабилност при "Дачия" (Dacia).

От своя страна "Хюндай-Киа" (Hyundai-Kia) е на път да отчете добри резултати за 2021 г. със 763 000 продажби (+20,4 на сто).

"Бе Ем Ве-Мини" (BMW-Mini) регистрира растеж от 4,4 на сто, а "Тойота" - дори 12 на сто, но при "Мерцедес" (Mercedes) е налице спад от 11,6 на сто.