Обемът на директните продажби в социалните мрежи се очаква да достигне 1,2 трилиона долара в световен мащаб до 2025 г., сочи проучването "Защо пазаруването се превръща в социална революция" на технологичния гигант "Аксенчър" (Accenture), предава БТА.
Проучването е проведено сред представители на бизнеса и 10 053 потребители на социалните мрежи на територията на Китай, Индия, Бразилия, САЩ и Обединеното кралство.
Глобалната търговия в социалните мрежи е на стойност 492 млрд. долара към 2021 г. Очакванията са тя да нарасне тройно по-бързо от традиционната електронна търговия до 2025 г. Ръстът ще дължи най-вече на представителите на поколение "Зед" (Z) и милениалите в социалните мрежи, се казва в доклада. В резултат на това приходите, генерирани чрез онлайн покупки в тези канали, ще бъдат 62 процента от глобалните разходи за търговия в същите платформи до 2025 г.
Търговия в социалните мрежи се извършва изцяло в ключови платформи като "Фейсбук" (Facebook), "Инстаграм" (Instagram) и "Тикток" (TikTok). 64 процента от анкетираните потребители в тези канали споделят, че са реализирали онлайн покупка през някои от тях в последната година. По изчисления на технологичната компания, този дял отразява близо 2 млрд. купувачи в световен мащаб, активно пазаруващи в социалните мрежи.
Новият тип пазаруване притежава добавена стойност както за бизнесите-гиганти, така и за по-малките и средни по големина брандове с потенциал за бъдещо развитие. Над половината от анкетираните купувачи (59 процента) споделят, че е по-вероятно да подкрепят малкия и среден бизнес в социалните мрежи, отколкото през уебсайтовете за електронна търговия. 63 на сто от тях потвърждават, че биха подкрепили същия продавач чрез покупка повторно, отново през социалните платформи, за да съдействат за изграждане на лоялност на профила на компанията там.
Проучването на "Аксенчър" показва, че половината от анкетираните потребители са загрижени за степента на защита на своите данни и правилното възстановяване на средствата при неудовлетворение от направената покупка. Това превръща изграждането на доверие в най-голямата бариера, която търговията в социалните мрежи трябва да преодолее, за да се разгърне в пълния си потенциал и да просперира, се казва в проучването.
Докладът на технологичната компания установява, че до 2025 г. се очаква най-голям дял на покупките в търговията в социалните мрежи да заемат дрехите (18 процента), следвани от потребителска електроника (13 процента) и декор за дома (7 на сто). Продуктовата категория, която обхваща свежи храни и снаксове, също предстои да разраства своя дял от общите продажби (13 на сто), макар към момента те да са съсредоточени почти изцяло в Китай.
Предполага се, че продуктите за красота и лична грижа, макар и с малък обем продажби към момента, с бързи темпове ще извоюват челни позиции в търговията в социалните мрежи и ще обхванат средно над 40 процента от регистрираните разходи в тази категория за ключовите пазари до 2025 г.
Потребителите в развиващите се страни са по-склонни да пазаруват в социалните мрежи и често прибягват до тях. Осем от десет потребители в Китай използват този канал за покупки в редица категории. За сравнение, по-голямата част от тези в Обединеното кралство и САЩ все още не са реализирали нито една покупка чрез онлайн платформите.
Купувачите в Китай, Индия и Бразилия активно се интересуват от възможности, които им помагат да откриват и оценяват потенциални покупки, докато потребителите в Обединеното кралство и САЩ отдават по-голямо значение на цените на продуктите и обявените отстъпки, сочат данните на "Аксенчър".
"Аксенчър" е водеща международна компания, която предоставя широк спектър от професионални услуги, в областта на цифровите технологии, облачните пространства и сигурността. С дългогодишен опит и специализирани умения в над 40 индустрии във всички сектори на бизнеса, тя предлага стратегически и консултантски, интерактивни, технологични и операционни услуги в над 120 държави. За компанията работят 624 000 души.