Населението по селата гледа с по-голям оптимизъм от това в градовете

Очакванията са, че поскъпването на стоки и услуги ще спре от пролетта

Насред разгара на инфлация, каквато българинът не е виждал от 13 години насам, потребителското доверие през януари се е покачило, показва новото изследване на НСИ, публикувано в петък.

Общият показател се е покачил с 1,7 пункта в сравнение с октомври м.г., като този път за разлика отпреди

селското

население

е далеч

по-оптимистично

настроено от

градското

Увеличението на индекса в селата е с 4,7 пункта, докато в градовете - с 0,7. Общата оценка на потребителите за развитието на икономическата ситуация в страната през последните дванадесет месеца се запазва приблизително на равнището от предходното наблюдение през октомври, и то независимо че тогава годишната инфлация бе все още под 2%, а сега е вече 7,9%.

По отношение на очакванията за следващите дванадесет месеца обаче анкетата също отчита намаление на песимизма в мненията и на градското, и на селското население, в резултат на което общият балансов показател се покачва с 5,7 пункта.

Все пак българинът е забелязал инфлацията и през януари 2022 г. оценките на потребителите за изменението на потребителските цени през последните дванадесет месеца са по-неблагоприятни, отколкото са били през октомври м.г. Същевременно инфлационните им очаквания за следващите дванадесет месеца са по-умерени в сравнение с предходното наблюдение, което съвпада с оценките на експертите, че

пикът на

инфлацията

ще е през

март-април

и после ръстът на цените ще се укроти.

Разликата с предишното изследване през октомври, което най-вероятно обяснява този внезапен оптимизъм, е, че тогава страната беше в политическа криза, в навечерието на третите за годината избори, без яснота дали и кога ще може да се състави редовно правителство.

Очакванията на потребителите за безработицата например е постепенно да намалее през следващите 12 месеца.

Последната анкета отчита известно подобрение на общата оценка дали сега е време да се правят разходи за покупка на предмети за дълготрайна употреба, например коли и жилища, или да се правят дълго отлагани ремонти.

По-благоприятни са и оценките на потребителите в това отношение и за следващите 12 месеца, т.е.

все повече хора

имат намерение

да правят

големи покупки

Този показател, който измерва готовността за големи разходи, е на практика в момента на половината от равнището, на което беше в навечерието на пандемията през 2019 г., и на същото ниво, на което бе в края на 2020 г., когато все още нямаше инфлация и цените дори бяха паднали.

Анкетите, чрез които НСИ измерва потребителското доверие, са представителни, защото в тях участват 1232 души, разпределени в 154 гнезда по 8 човека. Изследванията се правят от над 20 години насам по стандартизирана методика, която е валидна за целия Европейски съюз.