Населението по селата гледа с по-голям оптимизъм от това в градовете
Очакванията са, че поскъпването на стоки и услуги ще спре от пролетта
Насред разгара на инфлация, каквато българинът не е виждал от 13 години насам, потребителското доверие през януари се е покачило, показва новото изследване на НСИ, публикувано в петък.
Общият показател се е покачил с 1,7 пункта в сравнение с октомври м.г., като този път за разлика отпреди
селското
население
е далеч
по-оптимистично
настроено от
градското
Увеличението на индекса в селата е с 4,7 пункта, докато в градовете - с 0,7. Общата оценка на потребителите за развитието на икономическата ситуация в страната през последните дванадесет месеца се запазва приблизително на равнището от предходното наблюдение през октомври, и то независимо че тогава годишната инфлация бе все още под 2%, а сега е вече 7,9%.
По отношение на очакванията за следващите дванадесет месеца обаче анкетата също отчита намаление на песимизма в мненията и на градското, и на селското население, в резултат на което общият балансов показател се покачва с 5,7 пункта.
Все пак българинът е забелязал инфлацията и през януари 2022 г. оценките на потребителите за изменението на потребителските цени през последните дванадесет месеца са по-неблагоприятни, отколкото са били през октомври м.г. Същевременно инфлационните им очаквания за следващите дванадесет месеца са по-умерени в сравнение с предходното наблюдение, което съвпада с оценките на експертите, че
пикът на
инфлацията
ще е през
март-април
и после ръстът на цените ще се укроти.
Разликата с предишното изследване през октомври, което най-вероятно обяснява този внезапен оптимизъм, е, че тогава страната беше в политическа криза, в навечерието на третите за годината избори, без яснота дали и кога ще може да се състави редовно правителство.
Очакванията на потребителите за безработицата например е постепенно да намалее през следващите 12 месеца.
Последната анкета отчита известно подобрение на общата оценка дали сега е време да се правят разходи за покупка на предмети за дълготрайна употреба, например коли и жилища, или да се правят дълго отлагани ремонти.
По-благоприятни са и оценките на потребителите в това отношение и за следващите 12 месеца, т.е.
все повече хора
имат намерение
да правят
големи покупки
Този показател, който измерва готовността за големи разходи, е на практика в момента на половината от равнището, на което беше в навечерието на пандемията през 2019 г., и на същото ниво, на което бе в края на 2020 г., когато все още нямаше инфлация и цените дори бяха паднали.
Анкетите, чрез които НСИ измерва потребителското доверие, са представителни, защото в тях участват 1232 души, разпределени в 154 гнезда по 8 човека. Изследванията се правят от над 20 години насам по стандартизирана методика, която е валидна за целия Европейски съюз.