Ford патентова нова ръчна скоростна кутия, която не изисква съединител. Концернът е патентовал иновативна електронно управлявана трансмисия в Службата за патенти и търговски марки на САЩ. Според документа изобретението ще позволява ръчно превключване на предавките. В същото време, за тези, които искат да използват традиционния съединител, третият педал ще остане.
Новата скоростна кутия представлява ръчна трансмисия с електронен съединител. Електрохидравличният механизъм позволява предавките да бъдат превключвани само с помощта на селектора. Електрониката, отговорна за работата на традиционния съединител, получава сигнали от сензор за налягане на селектора на скоростите или от преобразувател, монтиран на третия педал.
Най-левият педал няма механично задвижване и ще остане в автомобилите за тези шофьори, които не са готови незабавно да го изоставят. Патентовата от Ford система би трябвало да направи управлението на ръчната скоростна кутия по-съвместимо с колите с хибридно задвижване.
Експерти предполагат, че бъдещият Mustang, а също така всъдеходите от семейството Bronco и хибридните модели на Ford ще бъдат оборудвани с технологията. Възможно е технически сложната трансмисия да повиши цената на бъдещите автомобили на марката.
Миналата година подобна ръчна скоростна кутия без съединител въведи и Hyundai. Корейската iMT-трансмисия (intelligent manual transmission) е стандартна ръчна 6-степенна кутия с Н-образен ход на лоста, но е комбинирана само с два педала – газ и спирачка.
Когато водачът инициира превключване, датчик (intention sensor) подава сигнал към контролния модул на трансмисията (TCU), която с помощта на хидравлика зацепва и отцепва съединителя, без намеса на водача. Трансмисията iMT е значително по-евтинa и по-компактнa от традиционен автоматик или автоматик с два съединителя.
Още през 2015 доставчикът на автомобилната индустрия Schaeffler представи т.нар. E-Clutch, автоматизиран съединител за ръчна трансмисия. Тази технология също бе предназначена преди всичко за хибридни задвижвания. Schaeffler разработи скоростната кутия в три различни варианта – като само при един има електронно управление на съединителя, т.е. педал на съединителя липсва. Във версията MТplus третият педал е запазен.
Подобен тип трансмисия Kia предлага за лансирания миналата година дизелов хибрид Ceed, но при тази версия на iMT педалът на съединителя не е отпаднал.