Публикуват през седмицата окончателния
списък на обектите, които ще се ремонтират
1,2 млрд. лв. отпуска бюджетът тази година само за ремонти и поддържане на пътищата, а заедно с новото строителство сумата става 2,6 млрд. лв. Това гласуваха късно в петък вечерта депутатите, приемайки окончателно бюджета за 2022 г.
Парите за текущи ремонти са около 5 пъти повече от миналогодишните, когато бяха 248 млн. лв. и свършиха още през април. Независимо от това пътната агенция продължи да възлага дейности - например ремонта на около 60 км от магистрала “Тракия” край Пловдив и Стара Загора, които образуваха огромни тапи по пътя до морето през лятото. Този ремонт все още не е платен на изпълнителите.
И това лято отново ще има задръствания по пътищата, макар и на други места, различни от тези миналата година. Очаква се ремонтът на тунела “Ечемишка” окончателно да приключи още преди началото на лятото, но за сметка на това по други два тунела по “Хемус” – “Топли дол” и “Правешки ханове”, отново ще се работи и е възможно едната или другата тръба да бъдат поетапно затваряни.
Това лято ще се ремонтира и тунелът “Траянови врата” на “Тракия” плюс някои кръстовища и един виадукт по същата магистрала. По “Струма” ще се прави шумозащитна стена в района на пернишкия квартал “Църква”.
Пътищата край морето отново ще създадат затруднения по време на активния туристически сезон. Предвиден е например ремонт на участъци от пътя Бургас–Созопол–Царево и на трасето от Царево до Малко Търново.
Планирана е рехабилитация на отсечки от пътища и в Северна България, например Севлиево–Велико Търново–Омуртаг, Иново–Градец–Шишенци–Бойница–Кула, а също и на пътя от Кърджали до Маказа, Калотина–София–Пловдив, Рудозем–Смолян, Троянски проход–Кърнаре и други.
Очаква се тази седмица АПИ да публикува окончателния списък на пътищата, които ще се ремонтират, след като близо месец се приемаха предложения.
Близо 1,1 млрд. лв. от гласуваната сума ще бъдат капиталовите разходи на АПИ за тази година. Сумата е с 670 млн. лв. повече спрямо 2021 г.
Това са парите, с които ще се финансира доизграждането на магистрала “Европа”, тунел “Железница”, старт на магистралата от Русе до Велико Търново, за която предстои да се обяви поръчка.
С тези пари ще стартира и тунелът под Шипка заедно с последния участък от обходния път на Габрово. Още миналата година обществената поръчка за проектиране и изграждане на този обект приключи с избора на изпълнител. Сумата е 258 млн. лв., като се очаква основната част от финансирането да е от новата транспортна оперативна програма. Тя все още не е одобрена от ЕК, но въпреки това работата по проектирането, което отнема повече от 1 година, ще започне.
С парите е предвидено и да започне поне проектирането на трасето на “Струма” през Кресненското дефиле. Това обаче също зависи от одобряването на апликационните форми на програма “Транспортна свързаност”.
Малка част от общата сума, отпусната на МРРБ – 8,2 млн. лв., са предвидени за проектиране на нови обекти. Сред тях са например разширението на южната дъга на софийското околовръстно между “Бояна” и “Люлин”, макар че няма яснота как ще се финансира изграждането.
За първи път в бюджета на МРРБ са предвидени пари за събаряне на незаконни постройки – 500 хиляди лв. Досега разрушаването на незаконно строителство не се финансираше освен при извънредни случаи.