Танкерите на “Лукойл” са регистрирани в Швейцария, където е и собственикът на рафинерията

България възнамерява да последва примера на редица други държави и да засили икономическата изолация на Русия, като затвори пристанищата си за руски кораби.

“Министерството на транспорта съгласува и потвърди възможност да бъдат затворени българските пристанища за кораби, плаващи под руски флаг”, съобщи самият транспортен министър Николай Събев в събота по БНТ. Намерението ни било продиктувано от интереса на България войната в Украйна да спре. “ЕС успя да изгради достатъчно ефективна икономическа блокада за това много бързо да спре войната и ние считаме, че това е възможно най-ефективното в момента, което може да се случи” обясни Събев.

Външният министър Теодора Генчовска вече е заминала за Брюксел, за да коментира мярката с европейските ни партньори и да я въведем координирано с Европейската комисия.

Миналата седмица Ройтерс предаде, че Европейският съюз вече обмисля

забрана руски кораби

да влизат в

пристанищата

на всичките

27 страни - членки

на организацията, в допълнение на спрения въздушен трафик. Очаква се, че ако решението се приеме от ЕС, то ще бъде последвано и от страните от Европейската икономическа общност, а в нея влизат и Норвегия и Исландия.

Идеята беше предложена на държавите от съюза първо от Испания миналия понеделник. Тогава външният министър на страната Хосе Мануел Албарес обясни в интервю за държавното радио, че предложението му било подкрепено от много държави и се надява, че мярката ще бъде приета през следващите дни.

Ако се приложат и двете мерки, това

сериозно би затруднило

търговията на Русия

От друга страна обаче, ще се превърне в голямо предизвикателство и за Европа най-вече заради руските танкери с петрол. Русия изнася 4-5 млн. барела суров петрол на ден и 2-3 млн. барела рафинирани продукти дневно.

Суровият петрол е основният продукт, който съставлява вноса от Русия и у нас, като формира 43,3% от него. Финансовият министър и вицепремиер Асен Василев обаче успокои, че на пристанището в Бургас пристигат кораби от “Лукойл”, които “вече не са руски до голяма степен”, така че България да е сигурна, че ще има стабилни доставки.

Собственик на рафинерията в Бургас е компанията “Литаско”,

която е регистрирана

в Швейцария

Корабите, които ползва, също не са регистрирани в Русия.

16,2% от руския внос в България пък е природен газ, който стига до нас през газопровода “Турски поток”. Всички останали продукти, които внасяме от Русия, идват с кораби - това са основно семена от слънчоглед, тръби за газопровод, необработен алуминий, въглища и брикети, мед и медни сплави.

От Русия и Украйна у нас се внасят и около 30% от суровините за арматурно желязо, но превозът им не е задължително да става с руски кораби, той е поделен почти поравно между руски и украински.

За периода от януари до септември 2021 г. вносът от Русия у нас е бил в размер на 2,498,7 млрд. щатски долара. Стокообменът между двете държави е 2,864 млрд. долара, като в сравнение със същия период на 2020 г. е нараснал с 48,9% и на Руската федерация се падат 4,5% от общия външнотърговски стокообмен на България. Вносът от Русия значително се е увеличил спрямо година назад - с 59,6% и е 7,4% от целия внос в България. Вносът на минерални продукти и горива е нараснал с над 110%.

Великобритания вече реши да откаже влизането в нейните пристанища на всички кораби, които са руска собственост, управлявани, контролирани, наети, регистрирани или плаващи под руски флаг. Канада последва този ход, ден след като забрани вноса на руски суров петрол.

Трите балтийски държави Литва, Латвия и Естония може по собствена инициатива да забранят на руски кораби да влизат в техните пристанища, ако дискусиите по общо решение на ЕС се проточат, заяви литовската премиерка Ингрида Шимоните. Литва има желание да забрани на корабите, плаващи с руски флаг или свързани по друг начин с Русия, да влизат в пристанищата в страната, но предпочита да го направи координирано с целия ЕС.

Най-голямата в света компания за контейнерни превози - “Мерск”, също обяви, че временно ще спре всичките си кораби до и от Русия, присъединявайки се към западните санкции срещу Москва. Международната компания е част от датския бизнесконгломерат “Мерск груп”.

Преди това подобни решения обявиха и базираната в Сингапур компания за контейнерни превози “Оушън нетуърк експрес”, германската Hapag Lloyd HLAG.DE, както и базираната в Швейцария корабна група MSC.

Мярката, предприета от “Мерск”, ще засегне всички руски пристанища. Но транспортирането на храни, медицински и хуманитарни доставки ще продължи, посочват от компанията.

Тя обслужва товарни превози до Санкт Петербург и Калининград в Балтийско море, до и от Новоросийск в Черно море и до и от портовете “Владивосток” и “Восточний” на източното крайбрежие на Русия.