Вицепремиерът Асен Василев посочи двете компании, чиито цени пратили хиляди шофьори пред колонките
Има ли връзка и картел между двете български компании “Инса ойл” и “Сакса”, които на 2 март - деня на големите опашки за бензин и дизел, продаваха на цени 3,15 лева?
Комисията за защита на конкуренцията проверява от понеделник, след като правителството сезира антимонополния орган.
Имената на фирмите се споменаваха неофициално още на 3 март, но едва десет дни по-късно, в неделя, вицепремиерът Асен Василев ги посочи поименно от екрана на Би Ти Ви.
За горивата вече се знае кои са били фирмите, предизвикали паниката - “Инса ойл” и “Сакса”, заяви финансовият министър и предупреди, че всеки, който опитва да всява паника, ще бъде санкциониран.
“24 часа” потърси за реакция двете български фирми, но до редакционното приключване на броя липсваше официална позиция от тяхна страна.
На 2 март вечерта хиляди шофьори се подредиха на опашка пред бензиностанциите. Първо в социалните мрежи тръгна предупреждение, че има недостиг на горива, а цената ще стане 4 лева.
Истерията
започна, след
като на
бензиностанции
“Круиз”, които
са на “Сакса”,
на 2 март се
появиха цени
от 3,15 лева
за литър бензин и дизел - с 40 ст. по-високи от предния ден.
Малко по-късно с подобни цени са и бензиностанциите на “Инса ойл”, като компанията вдига и цените на едро от складовете си с 8-10 ст. на литър. Обяснението оттам - отказани доставки и очакван недостиг.
Снимките с шоковите цени бяха споделяни светкавично от стотици. Казват, че след това са последвали обаждания по телефона със съвети шофьорите да се нареждат пред бензиностанциите. Репортажите по телевизии и сайтове засилват паниката.
Бившият енергиен министър Делян Добрев поиска държавата да пусне гориво от резерва, за да се успокои обстановката. В медии се появиха критики, че правителството мълчи за проблема, че се вихри спекула, дори се появи информация, че армията остава без горива.
След часове от властта посочват, че вина за ситуацията носи младежката организация на ГЕРБ, която е предизвикала паниката. Оттам на шега отговарят, че “поемат вината”.
Суматохата трая само един ден - на 3 март въпреки почивния ден “Лукойл България” отвори няколко от базите си, а компанията излезе с официална позиция, че няма риск от дефицит на горива. Доставките продължиха без прекъсване, а опашките пред бензиностанциите се стопиха.
В понеделник “Инса ойл” и “Сакса” продават бензина и дизела на цени, сходни с всички останали търговци в България. При първата компания се движат от 2,74 до 2,91 лв., а при втората - от 2,85 до 2,94 лв. Всъщност те бяха свалени от рекордните 3,15 лв. още на 4 март.
А създалата се паника се обяснява със закъсняло потвърждение на заявка за горива, която от “Лукойл Нефтохим Бургас” е трябвало да дадат на “Сакса” в края на февруари. От рафинерията се забавили, защото поръчката е за 80 млн. литра дизел и 5 млн. литра бензин - по-голяма от обичайните досега, а търговецът обосновава увеличението на количествата с войната в Украйна.
“Инса ойл” и
“Сакса” може
да се определят
като сравнително
малки в
търговията
на дребно,
но големи играчи в доставките на едро и вноса на горива.
“Инса ойл” държи към 20% от вноса (основно дизел) в България. Компанията има и собствена рафинерия в град Раковски, както и 15 бензиностанции. През годините има доста новини за компанията и нейния собственик Георги Самуилов, който е бивш финансов директор на “Мултигруп”. “Инса ойл” е основана през 2001 г., а 10 г. по-късно самата тя оценява, че държи 3% от пазарния дял на горива у нас.
През 2006 г. тогавашната НСБОП влезе в “Инса ойл” в рамките на акция срещу сивия сектор в горивата след твърдения за укриване на акциз и ДДС. През 2009-а и 2011 г. отново последваха проверки от митниците със съмнения за невнесен акциз за 50 млн. лв. Но така и не се стигна до ревизионен акт, който да доказва злоупотреби.
“Сакса” е семейна компания за търговия на едро с горива и е сред най-големите у нас, има и 30 бензиностанции под марката “Круиз”. Собственост е на Крум Димов, брат му Светлозар Димов и баща им Атанас Димов, който е бивш полицай.
Характерно за групата е разделянето на бизнесите в отделни дружества. Собственик на “Круиз 77” е Крум Димов, а “Сакса сървисис” управлява петролните бази в Русе, Стара Загора и София.
Неофициално се твърди, че компанията държи 40% от вътрешните доставки на едро.
Годишният
оборот на “Сакса”
доближава
2 млрд. лв.
Внася и горива от Гърция.
През 2016 г. имаше проверка от НАП и митниците за вноса на горива от Турция, след като танкер, който разтоварва във Варна, минал през Гърция, а преди това направил необясними курсове до 7 турски пристанища в Черно и Средиземно море. В парламента тогавашният депутат от Патриотичния фронт Емил Димитров-Ревизоро показваше и снимки на въпросния танкер, а по информация на митниците във Варна тогава е оперирала компанията “Сакса”. Проверките обаче не показаха нередности при вноса на горива.