Трябва да докладваме опасните участъци и на Брюксел

Пътищата в България ще се разделят на пет категории според безопасността им: отлична, добра, задоволителна, незадоволителна и лоша. Това ще стане след подробна инспекция на цялата пътна мрежа. Резултатите ще се публикуват в специална интерактивна карта, до която всеки ще има достъп през интернет, предвижда нова наредба за процедурите за управление на безопасността на пътната инфраструктура. Тя е пусната за обществено обсъждане от министрите на вътрешните работи и на регионалното развитие.

Досега нямаше категории, а всяка година се определяха участъци от пътната мрежа с висока концентрация на катастрофи и те се обозначаваха с пътни знаци.

Според новата наредба инспекциите ще се правят по-често, например за магистралите и скоростните пътища

дневни проверки

трябва да има

всеки месец,

а нощни - на всеки два месеца. Останалите пътища ще се инспектират по-рядко, като на общинските например дневните ще са веднъж на 6 месеца.

Друг нов момент е, че ако при тези инспекции на пътя има разпръснати отпадъци, инертни материали или нещо друго, ако по платното за движение са паднали дървета, камъни или стълбове, или има дървета с нестабилни клони наблизо, това трябва да се отстрани в рамките на 24 часа. Другите неизправности се предоставят на пътната агенция, която е длъжна да ги отстрани в рамките на 2 години. Отделно от това доклад за класифицираните по този начин пътни участъци у нас трябва да се предоставя периодично на Европейската комисия по силата на нова директива.

Създава се и нова професионална квалификация - “одитор по пътна безопасност”, за която

ще трябва

висше

образование,

придобито в акредитирани от държавата вузове, където се изучава специалността “Транспортно строителство”. Тази професия ще се упражнява само от сертифицирани лица, като сертификатите ще издава Държавната агенция по безопасност на движението по пътищата, пише в проекта.