Трудноподвижен мъж почина на лондонско летище, след като няма кой да му помогне да напусне самолета

Хиляди хора ще трябва да се откажат от плановете си за почивка в чужбина или да платят много повече от обичайното, след като редица опериращи авиокомпании в Европа и САЩ съобщиха, че отменят някои от полетите си заради липса на персонал.

Най-голяма е кризата във Великобритания, където от месец цари хаос по летищата. Стигна се дори и до първи смъртен случай. Трудноподвижен мъж почина, когато се опита да се качи сам на ескалатор и падна. Той се решава на тази рискована за физическите му възможности стъпка, след като дълго време не се появява заявен придружител, който да му помогне да напусне самолет на “Гетуик”. Говорител на аеропорта обясни, че в това време наличните служители са съдействали за слизането на трима други пътници с ограничена подвижност, включително съпругата на починалия мъж. По случая е започнало разследване.

По-рано пилот се принуди да се обади в полицията, след като в продължение на два часа не се появи обслужващ наземен екип, който

да съдейства за извеждане на пътниците

от самолета му. Друг екипаж пък сам разтовари багажа на пистата, за да може машината им да отлети за следващата дестинация. Сънародници разказаха в социалните мрежи, че също са чакали дълго време, затворени в самолет, с който трябвало да излетят от Лондон, защото нямало кой да махне стълбата след качване на пасажерите.

Междувременно ръководството на “Гетуик” съобщи, че ще намали броя на полетите от летището през най-пиковите летни месеци заради недостиг на наземен персонал. Вместо по 900 дневно те ще бъдат 825 през юли и 850 през август. По този начин те се надяват да осигурят на пътуващите по “по-надежден и по-добър стандарт на обслужване”. Летището бе сред най-тежко засегнатите от пандемията, тъй като повечето опериращи от него компании

спряха да летят по време на коронавирусните ограничения

Това доведе до освобождаване на персонал, който сега трудно може да бъде осигурен отново бързо, тъй като търсенето на служители в целия сектор на авиацията е голямо.

Сред понасящите сериозни удари е нискобюджетната EasyJet, на която се налага да отменя десетки полети всеки ден, включително до България. British Airways и TUI също съобщиха, че ще съкратят някои от маршрутите си през лятото, тъй като няма как да ги осъществят. Това доведе до голямо търсене на самолетни билети на други, смятани за по-сигурни авиокомпании, което автоматично увеличи цените им.

Представители на бранша обаче казват, че трудно може вече да се прогнозира кои няма да бъдат засегнати, тъй като дори гиганти като “Луфтханза” се принуждават да анулират маршрути. Германският превозвач обяви, че ще отмени около 900 вътрешни и европейски полета от Франкфурт и Мюнхен през юли, като повечето са през най-натоварените дни за пътуване през седмицата – от петък до неделя, и се равняват на 5% от капацитета на летищата в двата града. Дъщерната му нискобюджетна компания Eurowings също ще се откаже от стотици маршрути, за да се гарантира, че няма да настъпи хаос и по летищата в Германия в най-натоварените туристически месеци.

На такава стъпка се реши и “Схипхол” в Амстердам. Летището въведе лимит от приемане на 70 хил. пътници дневно, което е с около 13 500, или 16%, по-малко от поисканите от кацащите на него авиокомпании. Очаква се това да доведе до отмяна на полети нe само на националния превозвач KLM, но и на редица други европейски авиокомпании.

По принцип при отмяна на полет превозвачите предлагаха качване на друг самолет на близка до желаната дата. Все по-често обаче просто дават ваучер, който да използваш през следващата 1 г., тъй като не могат да осигурят места в алтернативен самолет през лятото.

Причината е, че заради отпадането на повечето коронавирусни ограничения все повече хора по света тръгват отново да пътуват през отпускарския сезон, а авиокомпаниите и летищните оператори

имат проблем да привлекат нови служители

Потенциалните кандидати искат по-добри условия на труд и на заплащане, което браншът не е в състояние да осигури заради големите загуби, направени по време на пандемията. Конкуренцията е сериозна в цял свят. В САЩ също някои от големите летища обявиха, че е трябвало да отменят една трета от полетите заради липса на персонал.