Емил Колев е ръководител на производствения център Банкя, който е част от Кока-Кола ХБК България. Той има над 15 годишен опит в сферата на производството, като от февруари 2020 г. е на текущата си позиция. Кариерата му в компанията започва през 2009 г., когато се присъединява към екипа на производствения център като временен началник смяна. През годините заема различни роли с увеличаващи се нива на отговорност и участва в ключови за компанията проекти както в Банкя, така и в другия завод на Кока-Кола ХБК в Костинброд.
Емил Колев е инженер-технолог със специалност „Напитки“ от Университета по хранителни технологии в Пловдив, като впоследствие завършва магистратура по Управление на човешките ресурси в УНСС, откъдето притежава и следдипломна квалификация със специалност Европейска интеграция.
- Г-н Колев, в момента сте ръководител на производствения център на Кока-Кола ХБК България в Банкя, но знаем, че сте изпълнявали различни роли през годините. Можете ли да ни споделите коя е позицията, в която се чувствате най-добре и какво е усещането да заемате толкова отговорна роля?
- Всъщност истината е, че няма такава позиция. На всички роли, през които съм преминал в годините назад - от оператор, по време на следването ми в университета, през ръководител „Производство“ и сега мениджър на завода ни в Банкя, съм се чувствал добре и в същото време неизцяло в зоната си на комфорт, защото е имало с какво да допринеса, но и какво да уча и да доказвам на всяка една позиция. Производството е изключително динамичен процес, при който понякога ситуациите може да се променят в рамките на много кратък период, затова човек трябва винаги да е подготвен, да учи непрекъснато и да се развива. Разбира се, с кариерното израстване се увеличава и отговорността, която всеки един от нас трябва да поема. За мен обаче тази промяна не беше осезателна, защото работя със страхотен екип от професионалисти, с които се подкрепяме по пътя към постигане на общите ни цели.
- Сред основните цели на Кока-Кола ХБК България е постигането на нетни нулеви емисии. В този ред на мисли, споделете ни повече за целите за устойчиво развитие, които компанията смята да изпълни до 2025 г. Какво следва оттук нататък?
- Като част от Системата на Кока-Кола, ние се стремим да инвестираме в редица значими теми, свързани с въздействията ни върху околната среда, както и социалните и икономически въпроси, които са важни за цялото общество. Гордеем се, че успяхме да изпълним преждевременно част от целите си до 2025 година в сферата на устойчивото развитие. Така например, 100% от опаковките на всички Coca-Cola продукти вече са рециклируеми, като в същото време постигнахме намаляване на преките въглеродни емисии с 30%. Намаляването на въглеродния отпечатък върху околната среда е тема, която ни вълнува не от вчера, и в която инвестираме целенасочено. Поели сме ангажимент за постигане на нетни нулеви емисии до 2040 г. и това не е нещо ново за нас като посока на развитие. През изминалите две години направихме поредица важни крачки, за да надградим започнатото. На първо място, 48% от общата енергия, която използваме в нашите производствени центрове в Банкя и Костинброд, е от възобновяеми и чисти източници, а производството в завода в Банкя разчита изцяло на зелена енергия. Намалени бяха и въглеродните емисии за единица произведена напитка с 37% спрямо 2019 г, като енергията, необходима за производство на 1 литър напитка, вече е с 10% по-малко. Чрез инвестиции в енергийно ефективни хладилни витрини само за година Системата на Кока-Кола у нас спести 3 000 тона емисии и постигнахме 46% намаление на използваната електроенергия. Вече е факт и започналата поетапна подмяна на автопарка ни с нови енергийноефективни хибридни автомобили. Така, благодарение на всички тези стъпки, общите спестени емисии от цялостната ни дейност в страната за 2020 и 2021 г са над 90 000 тона, но по-важното е, че няма да спрем до тук.
Продължаваме да подпомагаме социално-икономическото развитие на местните общности и да оказваме по-положително въздействие върху околната среда. Правим го чрез програми за обучение на млади хора като #YouthEmpowered, през която само за последните 2 години преминаха близо 10 000 младежи. Тази есен по традиция предстои и юбилейното издание на инициативата ни за почистване „Моят зелен град“, в която участват не само служителите ни, но и техните семейства. Примерите са много и съм щастлив, че заедно превръщаме ангажиментите в действия, а тях – в резултати, които променят за добро.
- Споменахте, че производството в завода в Банкя разчита изцяло на 100% зелена енергия. Какви бяха стъпките които предприехте, за да постигнете това?
- Стъпката, която предприехме, е една, но значима: застанахме твърдо зад поетия от компанията ангажимент за намаление на въглеродните емисии и започнахме да договаряме доставката на електроенергия на свободния пазар само с доставчици, които гарантират доставката на този вид енергия от възобновяеми източници. За нас е от огромно значение да споделяме обща визия и ценности с партньорите и клиентите ни – убедени сме, че добрите примери приобщават, а зелената кауза заслужава подкрепа от все повече компании и хора.
- Преди няколко месеца на пазара бяха пуснати новите бутилки „Банкя“ с прикрепени капачки. Споделете ни повече за тази иновация, нейната идея и резултатите, които очаквате, а може би и вече наблюдавате.
- Това е поредната стъпка на компанията в посока по-ефективно събиране на нашите опаковки, като същевременно изпълняваме и европейските директиви в областта. Пускането на новата прикрепена капачка на минерална вода Банкя от 500 мл до 1.5 л има за цел да се улесни събирането и рециклирането на цялата опаковка, като предстои да въведем тази иновация и за останалите ни продукти.
Поели сме ангажимент до 2030 г. да събираме и рециклираме по една бутилка или кен за всяка продадена опаковка на пазара, както и да постигнем по-успешен и бърз напредък по отношение премахването на отпадъците от опаковки. За целта би помогнало значително, ако и България поеме по пътя на други Европейски държави, които вече успешно внедриха пълния кръгов модел "от бутилка в бутилка" по отношение на използваните опаковки.
- Каква роля имат иновациите в постигането на целите за устойчиво развитие? Какво прави производствения център в Банкя и каква е Вашата роля в иновационния процес, като ръководител?
- Едва ли ще изненадам някого, ако кажа, че иновациите са двигателят на промяната към един по-устойчив и стабилен свят. А моята роля е да подхранвам културата на непрекъснат стремеж към усъвършенстване в колегите, а и в мен самия. Щастлив съм, че съм част от компания, която не просто следва, а създава и налага тенденциите на пазара. Защото когато иновациите са устойчиви, добавената стойност не закъснява.
- През 2020 г. Кока-Кола ХБК България стана част от Alliance for Water Stewardship (AWS). Разкажете ни за действията, които предприемате в посока опазване на водните ресурси, както и резултатите, които вече виждате, като част от глобалното сътрудничество.
- Да, по време на пандемията се присъединихме към Alliance for Water Stewardship благодарение на съвместни проекти с държавни, местни институции, НПО и партньорски компании от различни сектори, свързани с оптимизирането на потреблението, достъпността, качеството и опазването на водните ресурси във водосбора. Сертифицирането ни по AWS е следствие от високата ни ангажираност към опазването на водните ресурси, не само пряко свързани с нашите производствени центрове в Банкя и Костинброд, а и към целия водосбор на реките, влажните зони и значимите зони за управление и опазване на водите, в които попадат и заводите ни. Темата за опазване на водните ресурси винаги е била сред значимите за нас, но стана особено приоритетна през изминалата година, тъй като България премина в списъка на водно-рисковите зони. От Кока-Кола отчитаме този фактор и предвиждаме редица подобрения с цел по-осъзнато потребление на водата в цялата ни верига на доставки. Доказателство за усилията ни в тази посока е и рекордно понижение от 16% на потреблението на вода в заводите ни в Костинброд и Банкя.
- През изминалите две години сте се сблъскали с доста предизвикателства и проблеми. Можете ли да ни споделите как служителите приеха всички тези промени, за които вече ни споделихте?
- Колегите в компанията са изключително силни и приспособими в трудни моменти. Смея да твърдя, че именно тогава те показват максимума на своите възможности, защото са силно мотивирани и ангажирани в работата си. От друга страна, когато правим промени, голям плюс е и любопитството им и желанието за усвояване на технологиите и иновациите, които въвеждаме. Разбира се, колкото по-подробно обясним причините и ползите от тези промени, толкова повече грабваме интереса им и всички работим на една вълна за постигане на онези резултати, които носят не само успех, но и удовлетворение.
- Като стана въпрос за служителите в производствения център в Банкя, при представянето на Доклада за устойчивост споменахте още една постигната цел - 0 инцидента по време на работа. Това е голям успех. Какви действия предприемате, за да защитавате служителите си?
- Фокусът ни върху опазването на здравето и безопасността на всички служители по време на работа е изключително голям. Тяхното чувство за сигурност и подкрепата на работното място са от първостепенно значение за компанията ни. Радвам се, че въпреки предизвикателствата, които COVID-19 донесе, успяхме бързо да намерим правилните решения.
Реорганизирахме процесите си и въведохме нови дигитални решения, които ни позволиха да бъдем още по-гъвкави. Тъй като осъзнавахме необходимостта от запазване на комуникацията между екипите, реализирахме различни виртуални форуми. Така дадохме възможност важната информация и решения да бъдат адресирани навреме и всички възникващи въпроси да бъдат коментирани свободно. Въведохме програма, наречена „Животоспасяващи правила“, където основното ни мото е „0 е възможно“, като в нея се фокусираме върху всички предпоставки за случването на даден инцидент от условията на работната среда, правилата за изпълнение на дейностите, използването на лични предпазни средства, обученията и разбира се - самото ни поведение по време на работа. Допълнително провеждаме и наблюдения на работния процес, в които служителите ни отделят време да наблюдават поведението на своите колеги при рутинните им дейности и по този начин с поглед отстрани успяваме да идентифицираме и премахнем редица предпоставки за инцидент. Най-важното е, че успешно възпитаваме културата за безопасна работа и личен пример и резултатите го доказват.
- И за финал, можете ли да ни споделите каква според Вас е тайната рецепта за устойчиво бъдеще?
За мен рецептата е в развитието на технологиите чрез иновации, като в същото време не изостава развитието на хората, които трябва да са способни да овладяват тези технологии и да извличат максимална полза от тях. Само постигайки баланс между способни, креативни и приспособими хора и технологии, можем да вървим устойчиво и смело напред.