За деветте месеца у нас са пласирани 21 975 автомобила
Задаващата се зима с увеличени разходи за енергия и поскъпването на новите коли с поне 10% не са отказали българите от покупката на автомобил.
Страната ни е на първо място в ЕС по ръст в продажбите както през септември, така и през деветте месеца от началото на годината, сочат данни на Европейската асоциация на автомобилните производители (АСЕА).
През миналия месец продажбите на българския пазар са нараснали с 46,4% до 2117 броя спрямо 1446 година по-рано. Това е втори пореден месец на ръст на годишна база у нас, въпреки че продадените обеми са най-ниските от февруари насам.
Челната тройка се допълва от Ирландия с ръст от 42,2% (6328 бройки) и Латвия с 39,7% (1538). Най-големите пазари като Германия, Франция, Италия и Испания също имат повече продажби на годишна база. В четири държави пазарът обаче отбелязва спад - това са Унгария, Словакия, Словения и Швеция.
За деветмесечието България също е начело по увеличение на продажбите с 15,4% до 21 975 бройки при 19 040 за същия период на 2021-а. Другите държави, където има отчетено нарастване, са Кипър (5,6%), Гърция (1,4%), Ирландия (0,7%), Латвия (8,8%) и Румъния (7,9%).
Септември е вторият поред месец с увеличение, след като през август общите продажби се вдигнаха с 4,4%. Така се слага край и на период от 13 месеца на спад.
В целия ЕС обаче за деветмесечието продажбите на нови коли са намалели с 9,9%. Причината е, че все още няма възстановяване на големите пазари. Италия отчита най-голямо понижение (15,1%), следвана от Испания (10,9%), Германия (10,2%) и Франция (10,1%).
Начело по продадени автомобили в ЕС остава Volkswagen Group, където са марки като VW, Audi, Skoda, Bugatti, Porsche и други със 196 019 този септември и 1 700 484 за деветмесечието. На второ място е Stellantis, обединяващ брандове като Peugeot, Citroen, Opel, Alfa Romeo и други със съответно 148 761 и 1 378 940 бройки.
Топ 3 се допълва от Renault Group с 85 132 продадени през септември нови коли и 711 156 за деветмесечието.