Водещите производители на електромобили в света планират да похарчат близо 1,2 трилиона долара до 2030 г. за разработване и производство на милиони електрически автомобили, както и за батерии и суровини за тях. Това показва анализ на Ройтерс, базиран на данни от компаниите, цитиран от БТА.
Сумата е два пъти по-голяма от предишните изчисления, датиращи от миналата година, и е сравнима с пазарната капитализация на "Алфабет" (Alphabet), компанията майка на "Гугъл" (Google), която е 1,3 трилиона долара.
Автопроизводителите планират до 2030 г. да произведат 54 милиона електромобила, или над 50 на от всички нови коли, предназначени за пазара, се посочва в анализа. За целта те възнамеряват да инсталират 5,8 тераватчаса производствен капацитет за батерии за тези автомобили, по данни на "Бенчмарт минерал интелиджънс" (Benchmark Mineral Intelligence).
Най-амбициозни са плановете на "Тесла" (Tesla). Компанията на Илон Мъск планира да произведе 20 милиона електромобила, за които ще са нужни три тераватчаса батерии. "Тесла" освен това възнамерява да пусне нови модели, чиято цена е два пъти по-ниска от тази на доста скъпите "Модел 3" и "Модел Y".
"Фолксваген" (Volkswagen) заделя 100 милиарда долара за разработването на електрическото си портфолио, което включва нови гигафабрики за батерии в Европа и Северна Америка и гарантиране на достъп до суровини.
"Тойота" (Toyota Motor Corp) инвестира 70 милиарда долара за нови модели електромобили и производство на батерии и се надява да продаде поне 3,4 милиона такива коли до 2030 г. Планирани за 30 различни модела, както и пълното преминаване на марката "Лексус" (Lexus) в електрическата гама.
"Форд" (Ford Motor Co) увеличава средствата за производство на нови електромобили до 50 милиарда долара. Компанията има амбицията да пусне на пазара до 2030 г. 3 милиона електромобила, или половината от общото си производство.
"Мерцедес Бенц" (Mercedes-Benz) насочва 47 милиарда долара за развитие на електрически сегмент, като две трети са предвидени за разработването и производството на батерии.
Бе Ем Ве (BMW), "Стелантис" (Stellantis) и "Дженерал мотърс" (General Motors) заделят по 35 милиарда долара за електромобили и батерии за тях, като най-амбициозна е програмата на "Стелантис". Компанията планира съвместно с партньори изграждане на капацитет от 400 гигаватчаса, включващ четири завода в Северна Америка.