За 9 месеца купени близо 22 хил. - първи сме в ЕС

Бюджетната най-продавана кола в Европа липсва в родния топ 10

От 23 000 до 56 000 най-често е склонен да даде българинът за нова кола. Това става ясно от данните на МВР за регистрациите на автомобили от началото на годината до октомври.

Според вътрешното министерство 21 854 са автомобилите с първоначална регистрация за този период, което означава, че са купени нови. Има известно разминаване със стастистиката на Европейската асоциация на автомобилните производители (АСЕА), според която продажбите в България са били 21 975. Вероятно има автомобили, които са били купени у нас, но след това са регистрирани в други държави.

Първото място по продажби само на леки коли през тази година си оспорват Toyota и Dacia. Японската марка обаче е с чувствителна преднина с продадени над 3000 автомобила, докато румънците са с малко под 2000. При отделните модели двете компании също се надпреварват за лидерството. Два от моделите на японския концерн засега държат първенство с 1640 бройки, чиято базова цена се движи от 40 250 до 56 480 лева. Румънците са на второ място също с два модела, от които са продадени 1194 бройки с базова цена от 22 990 до 34 820 лв. Само

за септември обаче има известно разместване,

защото най-продаван е модел на Citroen, чиято цена започва от 31 307 лева.

Ако се включат и продажбите на всички модели, не само на леки коли, за деветте месеца на годината на първо място е Toyota (3168 бройки), в топ 5 влизат Renault (2476), Dacia (2335), Volkswagen (1920) и Skoda (1824).

Интересно е, че най-продаваният автомобил в Европа през тази година, който е модел на Peugeot, дори не попада в топ 10 у нас, а френската марка има общо 1210 пласирани бройки в България за деветмесечието. А автомобилите с марка Renault, които са сред най-предпочитаните у нас, за първи път от години насам не са сред най-продаваните модели на нито един европейски пазар.

През септември се наблюдава свиване на продажбите у нас. През миналия месец общо продадените нови автомобили от всички модели са 2420. За сравнение през юли и август бройките са съответно 3222 и 2892.

Причината за спада от септември е единствено в недостига на коли. Сроковете за доставка вече са над 6 месеца

Повечето представителства у нас очакват и индексация на цените заради намаляващото производство и липсата на материали.

Така поръчваш кола на една цена, чакаш половин година, за да пристигне, но на финала тя е в България с променена, вече по-висока цена.

Оказа се обаче, че оскъпяването с над 10% не плаши българските купувачи. Страната ни е на първо място в ЕС по ръст в продажбите както през септември, така и през деветте месеца от началото на годината, сочат данни на АСЕА.

През миналия месец продажбите на българския пазар са нараснали с 46,4%. Това е втори пореден месец на ръст на годишна база у нас, въпреки че продадените обеми са най-ниските от февруари насам.

Челната тройка се допълва от Ирландия с ръст от 42,2% (6328 бройки) и Латвия с 39,7% (1538). Най-големите пазари като Германия, Франция, Италия и Испания също имат повече продажби на годишна база. В четири държави пазарът обаче отбелязва спад - това са Унгария, Словакия, Словения и Швеция.

За деветмесечието България е начело и по увеличение на продажбите

с 15,4% до 21 975 бройки при 19 040 за същия период на 2021-а.

Другите държави, където има отчетено нарастване, са Кипър (5,6%), Гърция (1,4%), Ирландия (0,7%), Латвия (8,8%) и Румъния (7,9%).

Септември е вторият поред месец с увеличение, след като през август общите продажби се вдигнаха с 4,4%. Така се слага край и на период от 13 месеца на спад.

Като цяло в ЕС обаче за деветмесечието продажбите на нови коли са намалели с 9,9%. Причината е, че все още няма възстановяване на големите пазари.

Италия отчита най-голямо понижение

(15,1%), следвана от Испания (10,9%), Германия (10,2%) и Франция (10,1%).

Начело по продадени автомобили в ЕС остава Volkswagen Group, където са марки като VW, Audi, Skoda, Bugatti, Porsche и други със 196 019 този септември и 1 700 484 за деветмесечието. На второ място е Stellantis, обединяващ брандове като Peugeot, Citroen, Opel, Alfa Romeo и други със съответно 148 761 и 1 378 940 бройки.

Топ 3 се допълва от Renault Group с 85 132 продадени през септември нови коли и 711 156 за деветмесечието.

Нарасналите продажби на нови коли у нас се потвърждават и от данните на БНБ за бизнеса на лизинговите дружества. Последните са за полугодието на 2022 г. Те показват, че вземанията по договори за финансов лизинг на леки автомобили са 1,952 млрд. лв. в края на юни и се увеличават с 12,6% на годишна база.

Това означава, че само за първите 6 месеца на годината у нас са похарчени 218,3 млн. лв. за покупка на нови автомобили на изплащане.

Поне по 3 поршета се харчат на седмица

Продадени са 19 ламборгинита и ферарита, ролс-ройсът един, но за 600 хил. евро

Поне 60 млн. лева са платили заможни българи за покупката на нови луксозни коли за деветте месеца на тази година.

Най-предпочитани се оказват поршетата, сочат данните на МВР. От януари до октомври са регистрирани 122 нови коли от марката. Само за месец бройката им се е увеличила с 14, което означава, че през септември на всеки два дни е купувано по едно ново порше, а от началото на годината на седмица се продават поне по три. От справка в официални източници за цените става ясно, че най-евтиният модел струва поне 128 000 лева, а за останалите минава и над 400 000 лева.

При скъпите спортни модели най-предпочитани се оказват тези на Lamborghini и Ferrari, съответно 9 и 10 бройки, купени нови у нас през тази година. Един от най-популярните модели - Aventador, на Lamborghini струва от 780 хил. до 825 хил. евро, в България има и едно Lamborghini Sian Roadster, чиято цена е поне 3,7 млн. евро, но не е купено през тази година. Ferrari 296 GTB - един от най-новите модели на италианската марка, стига до 560 хил. евро.

С доста по-скромни продажби може да се похвалят другите луксозни марки. Само един нов Rolls-Royce се оказва, че е регистриран в България за деветте месеца на годината. Това е станало през септември, цената му е впечатляваща - моделът е Cullinan Black Badge, който струва над 600 000 евро. Новите коли с марка Bentley са 4, като цените при тази марка варират от 223 000 до над 310 000 евро. Три са и новите регистрирани автомобила Aston Martin, като непример най-новият модел на компанията струва близо 550 хил. евро.

До 1 октомври с по един нов автомобил у нас са Bugatti и McLaren, но пък компенсират с цени. Вече стана ясно, че от първата марка регистрираният у нас модел е Chiron Super Sport с цена от поне 3,2 млн. евро. А пък новият McLaren 720S може да струва и над 550 000 евро.