Бургас ще зарежда електрическите си автобуси със слънчеви батерии. Това предвижда проект за изграждане на фотоволтаична система, внесен за гласуване в местния парламент от управителя на общинския превозвач “Бургасбус” инж. Петко Драгнев.
Според разчетите на кметството инсталацията ще струва 1,5 млн. лв. и за нея ще се тегли банков кредит, но съгласието трябва да даде общинският съвет. Заемът ще бъде обезпечен със самата фотоволтаична система.
От “Бургасбус” изчислили, че
с произвеждания собствен ток на дружеството ще излезе най-евтино
да експлоатира и поддържа 56-те си електрически автобуса. Те бяха закупени от Испания и тръгнаха по вътрешноградската мрежа през пролетта.
“Изградената фотоволтаична електрическа централа ще намали употребяваната еленергия, доставяна от “Енергоразпределение - Юг”, с 39,6%. Това от своя страна ще доведе до икономия на значителни средства в размер на около 400 000 лв. годишно”, обяснява инж. Драгнев.
Ако общинските съветници разрешат заема, фотоволтаичната система ще бъде изградена върху свободен имот на общинското дружество на ул. “Индустриална”. Произвежданата от слънчевите батерии енергия ще се ползва само за нуждите на “Бургасбус” - за зареждане на зарядните му станции.
Кой ще прави фотоволтаичната централа, ще се определи на търг,
както се изисква по Закона за обществените поръчки, казва управителят Петко Драгнев.
Според него дружеството било в състояние да си обслужва дълга.
“Към момента обслужваме без никакви просрочия няколко лизингови договора. Сред тях е и този за закупуването на новите автобуси, по които дължимите месечни вноски са в размер на 45 000 лв. Този разход представлява около 1,4% от прихода на фирмата”, обяснява шефът на “Бургасбус”.
Той уверява общинските съветници, че с новия заем и погасяването на стар кредит, който изтича догодина, задлъжнялостта на дружеството няма да надхвърля 2% от общия размер на приходите му.
В докладната на управителя на “Бургасбус” не се споменава
дали инвестицията на дружеството ще позволи да задържи сегашните цени на билета
В момента той е 1,50 лв., закупен от шофьора, но с карта пада до 1,30 лв. В Бургас вътрешноградските линии се обслужват изцяло с електрически возила.
Анализът на дружеството показвал, че използването на електрическите рейсове излиза най-евтино на дружеството с разход от 40 лв. на 100 км. При автобусите на дизел харчът е 100 лв. на 100 км., а при метан - малко над 90 лв.
Настоящата динамична икономическа обстановка изисква да се предприемат своевременни действия за изпълнение и приключване в максимално кратък срок на изграждането на фотоволтаичната централа, излизат с призив от дружеството. Те настояват да се избърза с гласуването на предложението.