Британски инженери към компанията за производство на прахосмукачки и на аксесоари за грижа за косата "Дайсън" (Dyson) разработват уреди, които ще могат "да откриват евентуални технически проблеми и сами да ги отстраняват", без да е необходима намесата на собствениците им.

Когато главният инженер на "Дайсън" Джейк Дайсън представи по-рано тази година актуална информация за плановете на компанията да инвестира 2,75 милиарда британски лири в нови технологии, той съобщи, че с колегите му работят върху уреди, които могат "сами да се ремонтират", предава БТА.

Главният инженер каза, че компанията очаква "един ден нейните устройства да могат сами да откриват технически неизправности и да ги поправят, дори преди собствениците им да са разбрали за тях". Така те сами ще се обучават и колкото по-дълго ги използва даден потребител, толкова повече ще "развиват своя изкуствен интелект".

"Това, за което ни служат софтуерът (компютърните програми - бел. ред.) и научните данни, не е да измисляме някакви трикове или безполезни функции (на нашите продукти - бел. ред.). Целта ни е да улесним живота на хората", каза по време на презентацията Дайсън, цитиран от ДПА.

"Ние инвестираме в нашите изследователски и развойни центрове в Обединеното кралство, Сингапур, Филипините и Полша, тъй като нашите разрастващи се инженерни екипи работят върху свръхсекретни устойчиви смарт технологии с 15-годишен хоризонт", допълни Джейк Дайсън.

Той e по-големият от синовете на Джеймс Дайсън - основател и мажоритарен собственик на "Дайсън", информира "Файненшъл таймс".

Джеймс Дайсън е британски инженер, промишлен дизайнер и изобретател. Едно от най-известните му творения е прахосмукачка без торбичка за прах, която той патентова в Япония през 1983 г.

С парите, получени от продажбите на прахосмукачки, през 1992 г. основава собствената си компания "Дайсън", която днес значително разширява своята продуктова линия от битови електроуреди, които се продават в над 70 страни по света, припомня ТАСС.

През май технологичната компания отправи призив към инженерите в сферата на роботиката да се присъединят към нея и обяви, че планира да създаде роботи "домашни помощници", които да бъдат пуснати на пазара до края на десетилетието.

"Дайсън" стартира мащабна кампания за набиране на персонал. Фирмата обяви, че ще наеме 250 инженери по роботика и се надява да привлече още 700 експерти в тази сфера през следващите 5 години.

"Дайсън" е в процес на изпълнение на 5-годишен инвестиционен план, който предвижда разширяване на нашата дейност в Обединеното Кралство, Сингапур, в (други страни - бел. ред.) от Азия и Европа, както и в Северна и Южна Америка", заяви главният изпълнителен директор на технологичната компания Роланд Крюгер.

"Нашият стремеж към дигитализация, който е фокусиран върху софтуерните умения в цялата компания, е ключов елемент на тези инвестиции", допълва Крюгер.

Роботи заплашват работни места?

На този фон профсъюзите във Великобритания обаче алармират, че роботите създават реална опасност за работните места на доставчиците и на шофьорите към фирмите за куриерски услуги. Те влошават условията им на труд, твърдят синдикатите.

"Някои компании за куриерски услуги вече третират своите работници като роботи, така че не е учудващо, че проявяват все по-голям интерес към автоматизацията на своя бизнес", казва Ахмед Хафез от синдикалната организация на куриерите към Независимия работнически съюз на Великобритания (IWGB).

"Вместо да "трошат" пари за нови технологии, фирмите трябва да се съветват с работниците и с техните профсъюзи, за да гарантират, че автоматизацията няма да доведе до загуба на работни места или до допълнително натоварване на служителите с още отговорности", смята Хафез.

Роботите генерират печалби

Предвижда се, че към 2030 г. благодарение на роботите-доставчици ще бъдат генерирани около 670 милиона долара от всички приходи в глобален мащаб, което е сериозен скок спрямо 70-те милиона долара, които се очакват през 2022 г., сочат данните от проучване на "Ей Би Ай рисърч" (ABI Research), международна компания за анализи на технологичния сектор.

Фирмата производител на роботи "Старшип текнолъджис" (Starship Technologies) обяви, че през 2021 г. е доставила три пъти повече от своите машини на клиенти в целия свят. Около 1700 самоуправляващи се роботи, създадени от компанията, са извършили 3 милиона доставки в редица страни, сред които САЩ, Германия, Финландия и Естония.

Редица корпорации, сред които "ФедЕкс" (FedEx), "Амазон" (Amazon) и "Юбер" (Uber), също използват самоуправляващи се роботи за доставки по земя.

"Амазон" обаче обяви по-рано тази година, че спира изпитанията в реална среда на своите роботи за доставки от серията "Скаут" (Scout), тъй като те "не отговарят изцяло на нуждите на клиентите" на компанията.

Междувременно "Алфабет" (Alphabet), компанията майка на "Гугъл" (Google), и "Амазон" пуснаха на пазара летящи роботи (дронове) за доставки.