Първият кросоувър на Ferrari - Purosangue, е продаден за две години напред
Автомобилният календар през 2023 година е пълен с условности заради несигурността в автомобилния бизнес с продължаващите проблеми с доставките на чипове и компоненти, както и трудностите с прехода към изцяло електрическите коли.
Въпреки това още отсега може да се каже, че продължава трендът от няколко години, при който кросоувърите доминират за сметка на класическите седани и
малките градски возила като Ford Fiesta, които са обречени да изчезнат,
поне в настоящия си вид с двигатели с вътрешно горене.
В този предварителен календар са включени изцяло нови коли, другите са “под въпрос”, а има и безброй модели с малки актуализации, специални издания и т.н.
Естествената еволюция от седани към SUV е неизбежна и заради новите електрически платформи, на които се сглобяват колите. Архитектурите се правят така, че батериите да се разполагат на пода, и колите се разработват във височина тип SUV и кросоувъри, за да има повече пространство за пътуващите.
Началото на годината, както обикновено, е белязано с реални пазарни дебюти, а не с презентации. Още в първите дни на годината в Европа ще започнат доставките на някои от страхотните премиери, които се състояха през 2022 г., като Ferrari Purosangue, BMW M3 Touring и огромния джип XM на баварците, както и Mercedes EQS SUV, Peugeot 408 и Renault Austral, smart #1. Очаква се също така и Allstreet, повдигнат вариант на Audi A3 Sportback.
Основните иновации, очаквани за февруари, са пускането на пазара на Citroen C4X. Това е нов компактен кросоувър, който също е електрически. Ineos Grenadier (марка, дебютирала и в България през 2022-а), духовен наследник на класическия Land Rover Defender, след скорошния старт на производството ще излезе също на пазара.
На прага на пролеттакалендарът става все по-наситен:
дебютира електрическият Hyundai Ioniq 6, който изненадва със смелия си дизайн и ефективност. Maserati GranTurismo идва също в електрическа версия, както и хибридът на BMW Серия 7.
Очакват се и официалните представяния на Opel Astra-e и GSe - електрически вариант и спортен хибрид. Идват версиите Sports Tourer на обновените Audi e-tron и e-tron Sportback, както и на новия кросоувър Mitsubishi ASX, базиран на Renault Captur (може да се каже дори и пълно копие).
С началото на топлите дни най-накрая ще пристигне при верните си почитатели и BMW M2, наточена версия на Серия 2 Coupe,
една от последните неелектрифицирани и със задно предаване мощни бензинови коли
Ще дойде време и за обновения Ford Kuga, както и за лансирането на Mercedes EQE SUV.
Акцентът обаче ще бъде френски с окончателната версия на новото електрическо Renault 5. Освен това се очаква рестайлингът на Porsche Cayenne и Toyota Corolla и представянето на новото поколение на Volkswagen Tiguan. В допълнение ще видим първия хибриден модел на Dacia със системата E-Tech, преименувана на Eco Smart, дебютираща във вана Jogger.
Със сигурност двете кралици на пролетта ще бъдат Honda Civic Type R, най-мощният и най-бързият досега, както и Jeep Avenger, четириметров SUV, който ще пристигне в електрическата версия, а по-късно и като хибрид.
Няма да пропуснат да събудят любопитството и Abarth 595e - първата спортна версия на електрическия Fiat 500, както и SUV Polestar 3, също задвижван от батерии. Сред състезателните автомобили се очаква и BMW M3 CS, най-мощният от третата серия.
В началото на лятото, естествено, е предвиден стартът и на Maserati GranCabrio, който трябва да бъде наличен за поръчка заедно с GranTurismo. Следват и електрическите версии на Peugeot 308 и 308 SW.
Още по темата за електричеството - очаква се актуализация на Volkswagen ID.3, която може да донесе спортната версия GTX като допълнение. Ще има и второ поколение Hyundai Kona, както и електрически седан на Lotus, обозначен за момента със заводския индекс 133.
Лятото ще донесе на пазара и Honda CR-V, новото поколение на японския SUV, което ще бъде хибрид, и Mazda CX-80 - 7-местния вариант на CX-60.
Трябва да видим окончателните версии на Kia EV9, големия електрически SUV
от новото електрическо семейство на корейците, както и новия Hyundai Santa Fe и следващото поколение на Suzuki Swift. Другите електрически нови модели са Skoda Elroq (SUV с размера на Karoq) и новият Mitsubishi Colt, базиран на Renault Clio.
Що се отнася до виртуалните презентации, Alfa Romeo трябва да ни покаже Brenner (въпреки че това най-вероятно няма да е името му) - първия си електрически кросоувър и братовчед на Jeep Avenger.
Porsche може да покаже първите подробности на изцяло електрическия Macan,
който ще дебютира на пазара, но през 2024 г., а Lamborghini ще разкрие наследника на Aventador, V12, но и с електромотор.
С края на ваканционния период се планира подобрена версия на Peugeot e-208, с повече мощност и пробег, на GLC AMG, докато BMW се очаква да пусне една година след X1 също и X2 с електрическа версия.
Освен това през есента чакаме да разгадаем мистерията на Porsche 911 Safari - истински спортен офроудър. Очакват се и второто поколение на Toyota C-HR, рестайлингът на Volkswagen T-Cross и дебютът на концепта на нов суперавтомобил на Alfa Romeo.
През октомври Peugeot ще пусне новите меки хибридни двигатели на кросоувърите 3008 и 5008, докато Mercedes трябва да покаже фейслифта GLA в продажба, пристигайки точно година след A- и B-класите. В Европа трябва да дойде и компактният SUV Honda ZR-V, който вече се продава в САЩ, и корейският електрически SsangYong Torres, който трябва да направи комерсиален дебют. За първи път ще видим електрическия SUV Alpine, както и седемместния Hyundai Ioniq 7 и окончателната версия на електрическия Renault Scenic. Би трябвало да дебютира и електрическият Volkswagen ID.Aero, наследника на Passat.
2023 г. ще приключи с няколко модела. В предпоследния месец на годината по
пътищата трябва да се движи обновеният Ford Mustang и първият електрически Rolls-Royce в историята - Spectre
Спортните фенове очакват и Ioniq 5 N, електрическата версия с мощност от 600 к.с.
Ще има и модернизиран Suzuki Jimny, с варианта с 5 врати и хибрид, както и подобрение на производителността за електрическия Dacia Spring.
Последният месец на годината ще предложи най-вероятно пазарния дебют на електрическия SUV на Volvo - EX90, който ще се присъедини към XC90 за известно време. Може и да има фейслифт на осмото поколение на легендарния Volkswagen Golf.