Без амнистия строежът на аутобана не можел да продължи
Служебният кабинет прави работна група, която да решава как и дали ще продължи изграждането на магистрала “Хемус” в навечерието на новия строителен сезон. В нея ще влязат премиерът Гълъб Донев, вътрешният министър Иван Демерджиев, на правосъдието Крум Зарков и регионалният Иван Шишков. Това съобщи Шишков в понеделник.
Става дума само за 4-и и 5-и лот, чието изграждане
отчасти започна още през 2019 г. с инхаус договори
Сега обаче построените съоръжения се оказват незаконни и без да е решен този проблем, там не може да се продължи строителството, каза Шишков.
Същият казус възниква и по отношение на основни ремонти на пътища, част от които също са незаконни. Според Закона за устройство на територията, когато има незаконно строителство,
построеното не може да се ползва
Но министърът призна, че не е посмял да спре ползването примерно на магистрала “Тракия”, защото щетата щяла да бъде по-голяма.
“Става дума за ремонта на отсечката между Чирпан и Стара Загора. Нямаше как да спрем ремонта, когато бях в предишното служебно правителство, независимо, че е незаконен, защото щяхме да блокираме държавата”, каза той. Присъстващата на пресконференцията бивша министърка Виолета Комитова, която сега е член на регионалната комисия в парламента, също даде примери с подобни обекти и призова колегите и в парламента да разрешат тези казуси, като приемат амнистията за инфраструктурните строежи.
В сряда регионалната комисия в парламента ще разглежда за първи път предложения от МРРБ проект за обявяването на инфраструктурни обекти, строени с публични пари, за търпими.
Засега обаче парламентарната подкрепа не е много сигурна
Миналата седмица Настимир Ананиев от “Продължаваме промяната” каза по време на заседание на комисията, че проектът няма да бъде подкрепен от неговата парламентарна група, защото според тях това означавало “да се узакони незаконният инхаус”.
Според Шишков изобщо не ставало дума да се узакони анблок всичко незаконно. Проектът предвижда първо да се направи проверка дали изграденото отговаря на заданието и на проекта,
дали е надеждно
и едва тогава да се обяви за търпимо. Освен това след общественото обсъждане е добавена и възможността строителят да издаде гаранция за построеното.
Поправката ще обхване само инфраструктурни строежи, направени с публични пари. Частична проверка на МРРБ, направена през последните месеци, сочи, че стойността на такива обекти е около 1,020 млрд. лв. Тук влизат 3-и и 4-и лот на “Хемус”, за които вече са платени 212 млн. лв., около 733 млн. лв. за ремонти по пътищата, които също не са узаконени, както и около 75 млн. лв., платени за основни ремонти на 42 язовира, правени също без да има строителни книжа за тях.