Ford инвестира 3,5 млрд. долара в нов завод в Америка
Ford инвестира 3,5 милиарда долара в изграждането на първия американски завод за нов вид много по-евтини твърдотелни батерии, без да имат в състава си скъпите и дефицитни химични материали кобалт и никел, разработени от китайска компания. Във фабриката BlueOval Battery Park Michigan първоначално ще работят 2500 души, когато производството на новите LFP батерии тръгне с пълна сила след 3 години.
Сделката на американския автомобилен гигант е с китайската фирма Соntеmроrаrу Аmреrех Тесhnоlоgу Со. Lуmуtеd (САТL). Компанията е cпeциaлизиpaнa в пpoизвoдcтвoтo и нa добре познатите ни литиeвo-йoнни бaтepии зa електроколи, cиcтeми зa cъxpaнeниe нa eнepгия и cиcтeми зa пoддpъжкa нa бaтepии.
Пpeз cлeдвaщитe тpи гoдини, докато бъде построен заводът в Мичиган, Ford щe внacя в CAЩ бaтepии, пpoизвeдeни oт новите им китайски партньори зa кросоувъра Мustаng Масh-Е (2023) и пикапа F-150 Lуghtnуng (2024).
CATL всъщност в момента е най-големият доставчик на батерии в света. Новите LFP батерии са по-евтини от широко разпространените литиево-йонни, но са по-малко мощни поради по-ниската си енергийна плътност. От Ford обаче смятат, че “тези стандартни батерии
предлагат на клиентите много години работа с минимална загуба на обхват
след много цикли на зареждане”. Това е от полза за собствениците, които трябва да зареждат често.
Известни още като литиево-желязно фосфатни (LFP) батерии, типът, който ще се произвежда в новия завод, са евтина алтернатива на батериите, съдържащи никел и кобалт, използвани в повечето електрически превозни средства в САЩ и Европа. Всички литиево-йонни батерии съдържат литий, който помага да се съхранява заряд в част от батерията, наречена катод. Но литият не върши тази работа сам: той е свързан в катода от други материали.
Най-често срещаният вид катод, използван в превозните средства днес, съдържа никел, манган и кобалт в допълнение към лития. Някои автомобилни производители, като Tesla, използват друга катодна химия, направена от никел, кобалт и алуминий. И двата типа катоди станаха масови отчасти, защото имат висока енергийна плътност, което означава, че
батериите ще бъдат по-малки и по-леки от другите,
които могат да съхраняват същото количество енергия.
Докато тези два бяха изборът по подразбиране, по-старите батерии с литиево-железния фосфат се завърнаха през последните няколко години до голяма степен и заради огромния ръст на продажбите в Китай.
Тези батерии, съдържащи желязо, обикновено са с около 20% по-евтини от другите литиево-йонни батерии със същия капацитет. Това отчасти се дължи на факта, че LFP не съдържат кобалт или никел, скъпи метали, които претърпяха огромни промени в цените (нагоре) през последните години. Производителите на батерии също работят за намаляване на съдържанието на кобалт, тъй като добивът на метала е свързан с вредни условия на труд.
В бъдеще автомобилните производители могат да се откажат изцяло от литиево-йонната химия, вместо да преминат към твърдотелни литиево-метални батерии, които биха могли да имат дори по-висока енергийна плътност. И електромобилите може дори да не разчитат на литий в бъдеще, тъй като натриево-йонните батерии също могат да предложат по-евтин вариант.
Хората се питат как Ford ще предложи както LFP батерии, така и по-старите никел-кобалт-манганови (NCM) батерии, за които казва, че ще продължи да произвежда успоредно с китайските. Ford признава, че всеки тип батерия има своите силни и слаби страни, и предлага на клиентите да могат да “изберат електрическо превозно средство с уникални характеристики на батерията, които са най-подходящи за техните нужди”.
Това означава, че електрическите автомобили, поръчани със стандартен батериен пакет, ще получат новите LFP батерии, докато тези, които са избрани като модификации за по-дълъг обхват, ще се придържат към типа NCM. Говорител на Ford казва, че LFP батериите ще предложат подобен електрически обхват на шофиране като сегашните стандартни NCM батерии, но
имат предимството да се зареждат при по-високи скорости
и издръжливостта да издържат на многократно запълване до 100 процента, без да се влошават като NCM акумулаторите. От друга страна, за батериите NCM се твърди, че работят по-добре при студено време.
Колко точно по-бързо ще се зареждат LFP батериите, от Ford все още не разкриват.
“Ангажирани сме да водим революцията на електрическите превозни средства в Америка и това означава да инвестираме в технологията и работните места, които ще ни държат на върха на тази глобална трансформация в нашата индустрия”, казва Бил Форд, изпълнителен директор на Ford.
Ford работи за осигуряване на годишен темп на движение от 600 000 електрически коли в световен мащаб до края на тази година и 2 милиона до края на 2026 г. като част от своя план Ford +.