Онлайн магазин за секънд хенд дрехи и аутлет TryAgain.shop е един от наградените бизнеси в осмия конкурс на “24 часа” - “Големите малки”. Разговаряме със Станислава Симидчийска - един от съоснователите на “Вайбс Диджитал” ЕООД - групата, от която е част платформата за устойчива мода tryagain.shop.
- Какво означава за TryAgain признанието да сте сред десетте „Големи малки“ фирми, отличени в осмия конкурс на „24 часа“?
- Признанието е огромно. Да бъдем не просто забелязани, а отличени от институция, каквато е “24 часа”, е ценна награда за онлайн магазин като нашия, който тепърва прохожда.
Но ето, че първите стъпки са направени, сега остава да задържим посоката. Искрено вярваме, че предлагаме нещо, което почти отсъства от пазара, а именно: не дрехи на килограм, а дрехи, подбрани с внимание. Дрехи с отлично качество. Дрехи, нови с етикет. Дрехи, зад които стои кауза не просто на думи.
Защото е лесно да кажем, че помагаме на природата, продавайки секънд хенд, но истината е, че действията зад думите имат по-голяма тежест. И ние се стараем да говорим именно чрез тях. Затова и към всяка поръчка над определена стойност подаряваме бурканче мед от български производител - за да дадем заедно своя принос и в опазването на пчелите, и в подпомагането на родните пчелари.
- “Ние ги намерихме, за да ги вземеш ти” - разкажете ни как откривате модните находки, за да стигнат те до гардероба на своите нови потребители?
- Отне ни много време, докато намерим перфектното място, от което да зареждаме дрехите в магазина. За нас беше от особена важност да предлагаме най-висок клас дрехи - не само като брандове, но и като качество. Мисля, че успяхме да го постигнем и в момента в онлайн магазина ни можете да откриете хармоничен микс между наистина известни марки и не чак толкова познати такива, но пък със страхотни материи и дизайни. И всички те са на достъпни цени.
- Трудно ли е да промениш начина си на мислене в посока нулев отпечатък? И защо идеите на нашия бизнес са наше отражение?
- В днешно време не мисля, че е трудно. Светът се ориентира все повече в посока устойчив начин на живот и устойчиво потребление. Поколението Z например има силно изразено становище по този въпрос, което адмирирам.
Днес разграничаването от пластмасата в ежедневието не е прищявка, а начин на мислене. Многократната употреба на различните пособия от ежедневието не показва липса на средства, а наличие на мисъл за природата.
Всичко това намира отражение и в модата.
Смятам, че времето на препълнените гардероби и обличаните по веднъж дрехи отминава. По-добре да имаме по-малко, но по-качествени облекла. Такива, които се съчетават лесно. От добри материи. Които не са зависими от тенденции, а са по-скоро класики.
Защото винаги има място в гардероба за изчистена бяла риза, за кашмирен пуловер, за мастиленосин деним. За дълго палто в бежов цвят и за малка черна рокля. Дрехи, които можем да облечем много повече от веднъж и които можем да комбинираме по множество начини.
- “TryAgain” - качествена и достъпна, с мисъл и смисъл - такава ли е модата на утрешния ден?
- Така изглежда. Бързата мода все повече губи своите позиции. Вярвам, че никой не иска да зависи от трендове, да се примирява с некачествени материи и през няколко месеца да обновява гардероба си. Качеството винаги е струвало скъпо и е имало защо да е така. Сега ние се опитваме да го направим достъпно.
- Устойчив гардероб, устойчив дом – мисията възможна?
- Опитваме се.
Доколкото е възможно, ограничаваме употребата на пластмаса, заменяйки я с устойчиви материали. Използваме уреди, които пестят енергия. Подбираме естествени материи за домашния текстил. Събираме и капачки.
Истината е, че всичко това не е трудно за осъществяване и не е свързано с допълнителни разходи, дори напротив - във времето спестява пари. И макар че една птичка пролет не прави, все пак с първата стъпка започва голямото пътуване.
Като че ли у съвременния потребител съществува едно недоверие към дрехите втора употреба, пък били те и маркови. Така ли е, според Вас, и как може да се промени това?
До някаква степен е така, но със сигурност преди 10-15 години недоверието беше далеч по-голямо. Асоциацията, която се зараждаше в съзнанието на много хора, чувайки за дрехи втора употреба, беше свързана със захабени, мръсни дрехи, нахвърляни в кошове. Дори още чувам израза “отивам да ровя във втората”, останал отпреди.
Днес не е така. Повечето магазини за секънд хенд не се различават особено от тези, предлагащи нови дрехи. А за нас в TryAgain това е мисия. Затова и предлагаме бутиково преживяване на нашите клиенти. Подбираме внимателно дрехите и всяка една преминава през щателен преглед, за да сме сигурни, че е в отлично състояние. След това професионален фотограф заснема всеки артикул. Следва индивидуално опаковане в специално подбрана хартия. Към всяка поръчка изпращаме малък подарък, а към всяка поръчка над определена сума: по-голям подарък, който обаче е много специален - бурканче мед от български производител. Така всички заедно помагаме и на заетите в бранша родни производители, и на пчелите.
- Да развиваш бизнес онлайн - удобство или още повече непредвидими ситуации?
- За мен е удобство. Светът вече години наред е онлайн, не е пресилено да кажем, че от две десетилетия и повече почти всеки притежава връзка с интернет.
Периодът от 2020 г. нататък засили необходимостта да бъдем активни в мрежата. Когато светът затвори, интернет остана отворен. И това спаси множество бизнеси.
Затова и съм привърженик на онлайн дейността. Защото премахва границите.
Ако имам физически магазин, трябва да подбера подходяща локация. Да инвестирам в помещение, да предвидя режийни разходи и други. Дори и да направя всичко перфектно, магазинът ми ще е видим само за хората, които минават покрай него.
В интернет нещата стоят по друг начин. Достъпни сме за всички, а локацията няма никакво значение. Работим с най-големите куриери и доставяме навсякъде. Дори и да звучи клиширано, наистина се намираме на един клик разстояние.
- Какви са предимствата на онлайн магазина за дрехи втора употреба?
- Това, че сме достъпни. Но не само. Спестяваме време, а то е най-ценният ресурс за всички. Спестяваме пари - когато даден клиент търси риза например, много е възможно при обиколка по магазините да си купи и други неща, които не му трябват. Докато при онлайн магазините това е редуцирано - влизаш в сайта, влизаш в секция “Ризи” и не се разсейваш. (усмихва се)
- Коя е любимата Ви част от това да работите от вкъщи?
- Работата ми позволява да я извършвам от вкъщи и макар че имаме офис, напоследък не го посещавам често.
Обичам уюта на дома. Спокойствието, което ми носи. Личната свобода.
Любимо ми е, че мога да работя от креслото, което обожавам. Харесва ми, че мога да приготвя прясна храна за обяд, вместо да поръчваме или да си носим от вкъщи. Все малки детайли, които обаче правят деня по-приятен.
- Ако можехте да преобразите света на модата за една нощ, коя щеше да е първата промяна, която да направите?
- Не бих могла да го преобразя, дори и във фантазиите си. Но пък бих насочила вниманието на хората към това, че модата и изкуството са неразривно свързани. И ако имаме повече очи за едното, ще имаме и за другото. А всеки има нужда от изкуство в живота си - за да бъде той по-пъстър, изпълнен с повече позитивизъм и смисъл.
Знаете ли например, че картините на австрийския художник символист Густав Климт, който има сериозен отпечатък в историята на изкуството през XX век, са служили и служат като вдъхновение за множество дизайнери? Произведенията му биват преразказани в модни сюжети на Кристиан Диор и Александър Маккуин.
И като споменах Диор, в неговата естетика пък попада и творчеството на основателя на импресионизма, френския художник Клод Моне.
Примерите са много и наистина заслужават внимание, защото много хора гледат на модата като на странни тенденции и не са запознати с това колко интересни неща стоят зад нея.
- А щом това е невъзможно, какви са Вашите малки стъпки в тази посока?
- Искам да направим модата достъпна. Да съберем в TryAgain.shop всички онези дрехи, които заслужават втори живот и които ние сме успели да намерим за нашите клиенти - спестявайки им време и средства.