- Затвор до 6 месеца при отказ от тестване за наркотици и алкохол, когато шофьорът веднъж е наказван за шофиране в нетрезво състояние
- Премахват контролния талон
От 15 до 20 години затвор грозят шофьорите, които убият човек и са дрогирани или с над 2 промила алкохол в кръвта. За каращите с по-малко промили остава сегашното положение. Освен затвора е предвидена и конфискация на превозното средство. По-строги са и санкциите, ако караме с над 50 км/ч над ограничението.
Това са част от промените в Наказателния кодекс, който депутатите приеха на първо четене със 167 гласа "за" в пленарна зала днес
Промените, входирани от БСП, предвиждат конфискуване на автомобила на всеки с наличие на алкохол в кръвта над 1,2 промила или след употреба на наркотици. Ще се конфискува и когато с превозното средство е причинена смърт на едно или повече лица, дори когато колата не е собственост на шофьора.
Като при умишлено причиняване на смъртта ще е задължително, а в случаите на непредпазливост - по преценка на съда.
С промените прокуратурата ще има възможност да използва по-широк инструментариум, а съдът ще налага по-ефективни наказания, посочиха от левицата.
Сред предложените от тях промени е и да се постановяват единствено ефективни, не и условни присъди.
Депутатите обаче разкритикуваха предложените от БСП поправки.
Петър Кьосев от "Продължава промяната" посочи, че най-разумно е да бъде съставена работна група, в която да могат да бъдат обсъдени всички законопроекти.
"Трябва да се види какво може да се допълни, да се обсъди, какво може да се промени, не може да пишем на крак толкова важни закони", обърна внимание той.
Председателят на правната комисия в парламента Стою Стоев също подкрепи идеята, като добави, че след като приемат всички законопроекти, ще е от полза да се състави работна група, в която да бъдат включени всички заинтересовани институции.
Съмнение в така направените предложения в законопроекта на левицата видя и председателят на ИТН Тошко Йорданов.
"Едва ли вкарването на вашия законопроект е продиктувано от грижа за гражданите. Ще внесем поправки по няколко показателя. Отнемането на частна собственост, не е нещо, което може да получи подкрепа. Това не води до превенция, ще въведем поправки между двете четения в тази посока", каза той и призова колегите си да се въздържат от популизъм.
"Говорите, че предложенията на БСП били популистки, но те биха били такива, ако са направени с цел да се харесат на гражданите. Не мисля, че с този закон целим това", отвърна му зам.-председателят на БСП Георги Свиленски.
Настимир Ананиев от "Промяната" отбеляза, че също не разбира някои от предложените промени. Пример затова е искането на БСП шофьорите да бъдат по-строго наказвани след установяване на над 2 промила алкохол в кръвта.
"Не обяснихте защо е 2 промила, в момента в НК наказанието е за 1,2 на хиляда концентрация алкохол в кръвта. Така намалявате кръга на престъплението. Да разбираме, че шофьорите с над 1,4 промила убили човек, не попадат в хипотезата на по-тежко наказание, така ли?", попита той.
"Избързахте с тези закони", беше първата оценка, която беше дадена. "Не колеги, фатално закъсняхме", отвърна лидерът БСП Корнелия Нинова.
Нинова показа 47 страници, изпратени до председателя на 47-ото НС Никола Минчев, които съдържат становища от МВР, прокуратура, НПО-та и родителски организации. По думите и темата с пътната безопастност вече е широко обсъдена, тъй като левицата не веднъж е засягала темата, а създаването на нови работни групи, е безсмислено.
Законопроектите, касаещи промени в НК са общо 7 и са от ГЕРБ, "Възраждане" и БСП, както и от Министерски съвет, който е и един от важните законови поправки, който парламентът трябва да приеме във връзка с Плана за възстановяване и устойчивост.
По предложение на ГЕРБ гласувани бяха и промени, според които ще се премахне синия контролен талон, както и ще се инкриминира отказа от тестване за наркотици и алкохол, след като шофьорът е бил наказван за някой от тези деяния по административен ред. Отказът ще бъде престъпление в случаите, когато водачът е наказван по административен ред. Наказанието е затвор до 6 месеца.
Освен с наложената пробация и глоба до 2 хиляди, шофьорът може да бъде наказван и с лишаване от право да управлява МПС за определен срок до 3 години.
Ако шофьорът обаче откаже тестване, това може да не се счете за престъпление, ако има уважителни медицински причини.
От партията на Костадинов са внесли обширни промени в НК, част от които отново са насочени към по-тежки глоби за шофьорите-нарушители.
В текстовете им присъстват промени, които предвиждат конфискация на автомобилите на пияни или дрогирани шофьори, на каращи с изключително висока скорост или без свидетелство за управление на МПС. Вариант е и временно отнемане на автомобила от 1 до 5 г.
От "Възраждане" засягат и престъпленията против собствеността, като предлагат да не се прилага т. нар. малозначителен случай. При престъпленията с трафик на мигранти се завишават санкциите, а превозните средства ще могат да се отнемат в полза на държавата.
Част от промените в законопроекта, внесен от Министерски съвет, свързан с Плана за възстановяване, е да се отмени действието на члена, който забранява освобождаването от наказателна отговорност, когато обект на обидата и клеветата е орган на власт.
Освобождаването от наказателна отговорност и налагане на административно наказание, когато обект на обида или клевета е орган на власт, предизвика дебат в залата.
Промените, вкарани от правосъдното министерство, предвиждат също намаляване на размера на глобите при обида и клевета, включително ако са били обидени публични личности.
Промените са мотивирани от редица осъдителни решения на Европейския съд по правата на човека (ЕСПЧ) срещу България, установяващи нарушения на свободата на изразяването на мнения, регламентирана в член 10 от Европейската конвенция за защита правата на човека и основните свободи (ЕКПЧ).
Извън това в Националния план за възстановяване и устойчивост е предвидено влизане в сила на изменения в правната рамка, свързани със защита на лицата, които подават сигнали за нарушения на законодателството.