Министър и депутати в спор дали вече има избран вариант и осигурени ли са парите за довършването на магистралата
В срок от максимум 17 месеца трябва да бъде избрано трасе на магистрала “Струма” през Кресненското дефиле. Ако това не се случи в това време, има голяма вероятност България да върне европейското финансиране за магистралата. В новия програмен период до 2027 г. за нея, за обхода на Габрово и за магистралата от Русе до Велико Търново са предвидени 703 млн. евро.
ЕК дава допълнително две години за окончателното усвояване на парите. Това означава, че “Струма” трябва да се завърши най-късно през 2029 г. По предварителните разчети за изграждането на трасето през дефилето ще са нужни 4 години и два месеца - тоест работата трябва да започне най-късно през октомври 2024 г.
За да не се забави изпълнението допълнително, във вторник бе
направена първата копка на обхода на Кресна,
който е част от отсечката през дефилето. Тогава регионалният министър Иван Шишков обясни, че все още няма избран маршрут на магистралата, но работата се стартира, за да не изтече срокът на направената екооценка.
Това обаче накара депутатите от ПП-ДБ да скочат срещу министъра. Според тях не били верни твърденията му, че започналите работи не предопределят трасето на “Струма”. Освен това започнало строителство на първокласен път, а не на магистрала.
Според Андрей Гюров участъкът щял да бъде опасен и скъп
“Настояваме да се намери решение, което да запази поминъка на хората и екоразнообразието и да даде бърз и добър достъп, като ще подсигури и европейски средства”, допълни той. Според Панев коалицията искала магистралата да бъде готова максимално бързо, но да отговаря на икономическите и екологическите стандарти и правилата на ЕС.
Иван Шишков отговори на обвиненията, че ако не е дал разрешение за строежа на обхода и пътните възли, строежът на тази отсечка е трябвало да се върне в изходна позиция и след време протестиращите да са много повече.
Министърът посочи, че сегашният път през Кресненското дефиле е конфликтен и стават много катастрофи. Техният брой намалял единствено заради поставените миналото лято колчета, които разделят двете ленти за движение и не позволяват да се изпреварва.
А според избрания вариант за трасе сегашният път ще се превърне в едно от платната на магистралата, а другото ще минава извън дефилето по съвсем ново трасе. Това е залегнало в т.нар. източен вариант, за който има действаща екооценка. (Какво е трасето, виж на графиката).
Преди години тя бе
атакувана от еколозите в съда, но държавата спечели делото
на последна инстанция, обаче срокът на екооценката и е до края на май.
Според закона, когато не е започнало строителство и действието на такъв документ е изтекъл, трябва да се прави нова оценка, което отнема няколко години. Това е и причината сега да започне строителство само на един елемент от пътя.
“На практика щяхме да върнем ситуацията с 4 години назад”, каза Шишков. Освен това финансирането било осигурено - от новия програмен период на оперативна програма “Транспорт”.