Има опасност Европейският съюз да изостане в опитите си да стане водещ производител на батерии. Това пише в най-новия доклад по темата на Европейската сметна палата (EСП), съобщи ДПА.
Евентуално изоставане може да доведе до пропускане на климатичните цели на Евросъюза, тъй като преминаването от превозни средства, задвижвани чрез двигатели с вътрешно горене, към електромобили е ключово за намаляването на емисиите, се посочва в съобщение, разпространено до медиите.
Европейската комисия се стреми да превърне Европа в "глобална електростанция за батерии", но ограниченият достъп до суровини, растящите разходи и жестоката конкуренция могат да забавят растежа на индустрията, алармират експертите.
По-благоприятните производствени условия биха могли да накарат производителите да преместят мощностите си другаде, в това число в САЩ, които предлагат мащабни стимули за компании, работещи в областта на редкоземните минерали и батериите, се казва още в изявлението.
ЕС силно зависи от вноса на суровини за производство на батерии от страни, с които няма споразумения за свободна търговия.
Например, 87 процента от вноса на необработен литий е от Австралия, а 68 процента от необработеният кобалт идва от Демократична република Конго.
"ЕС не бива да се оказва в същата зависима позиция с батериите, в каквато беше с природния газ", каза Анемие Туртелбум, водещ автор на доклада.
Комисията не е извършила преглед на субсидиите, които се вливат в индустрията, които в момента възлизат на около 8 милиарда евро (8,7 милиарда долара), предаде БТА.
Докладът на ECП също така очертава като проблем липсата на обвързани със срокове цели за посрещане на нарастващото търсене на батерии и за отключване на потенциала за производствен капацитет: от 44 гигаватчаса през 2020 г. до 1200 гигаватчаса през 2030 г.