Спират обществени поръчки на служебния кабинет за 4,1 млрд. лв., ще обявят нови с критерий “най-ниска цена”
Оформя се трета поредна година с драма в поддържането на пътищата. Обявените през февруари от служебния кабинет 8 обществени поръчки за текущ ремонт и поддържане на републиканските пътища за следващите 4 години на стойност 4,1 млрд. лв.
ще бъдат спрени и ще се обявят нови,
съобщи пред депутатите от ресорната комисия в парламента регионалният министър Андрей Цеков. Тъй като по 4 от тях вече има избрани изпълнители, а процедурата по останалите също е напреднала, се очаква предстоящите решения за спирането да бъдат обжалвани и едва тогава да се обявят нови поръчки, а това означава минимум 6 месеца забавяне. Така има реална опасност през зимата отново да няма кой да чисти снега, предупреди Цеков. Почти същата бе ситуацията и през предишните две зими.
Дотук се стигна след одит на процедурите, започнал още през юни, когато новото правителство встъпи в длъжност. Засега е завършил одитът само на 4 от процедурите, но Цеков обобщи, че
не очаква нещо по-различно и от проверките на останалите
Нарушението на пътната агенция по време на служебното правителство е, че “е сложила ограничителни критерии, чрез които се създават предпоставки за непрозрачно, неефективно и незаконосъобразно изразходване на публични средства”, каза министърът.
В масовия случай се е стигнало до елиминиране на всички кандидати още на етап отваряне на техническите предложения и така до отваряне на плика с цените е оставал само по един кандидат. Проверката обаче е установила, че обикновено става дума за най-високото ценово предложение.
Проверка на “24 часа” в регистъра на Агенцията за обществени поръчки показа, че например в първите две от поръчките - за Северния централен район и за Североизточния, на обща стойност 900 млн. лв., половината от позициите са спечелени от “Хидрострой”, “Пътстрой ВДХ” и “Пътни строежи Велико Търново”, които са свързани с Велико Желев.
Министър Цеков обясни пред депутатите, че една от причините да се възложи тази проверка е фактът, че всички дейности по отваряне на техническите оферти и класирането им
са се състояли в рамките на около една седмица
в началото на юни, докато течаха преговорите за съставяне на сегашното правителство. Това означава, че комисията в АПИ е успяла да прочете стотици страници техническа документация за броени дни.
Пред “24 часа” тогавашният шеф на пътната агенция Венцислав Ангелов обясни, че са отстранявали фирми заради фрапиращи случаи на неграмотно написани оферти, включително
компании, които бъркали при изписване на самото си име
Новият шеф на пътната агенция Ясен Йорданов пък отмени класиранията на фирмите за четири области - Кърджали, Пловдив, Сливен и Стара Загора, които са на обща стойност към 410 млн. лв. Причината е необосновано отстраняване на участници и немотивиран избор, при това направени с мотиви, които са вадени като под индиго.
От обясненията на Цеков пред депутатите се разбра, че в новите обществени поръчки водещ критерий ще е цената, а не техническото предложение.
В момента в България пътищата се поддържат по силата на временни договори, които при служебния кабинет бяха сключени само за зимния период,
за да има кой да чисти снега от пътищата
Намерението на служебния регионален министър Иван Шишков беше те да действат до избора на фирми за следващите 4 години, което се очакваше да приключи през април-май.
Още през март обаче се наложи уж временните зимни договори да бъдат завишени с 50%, колкото позволява Законът за обществените поръчки, и по тях да се възлагат на практика аварийни ремонти.
За текущ ремонт и поддръжка на пътищата от началото на годината до момента са платени 794 млн. лв., които обаче включват и плащания по натрупани преди това задължения към фирмите от над 400 млн. лв., отчете пред депутатите министър Цеков.
До края на 2023 г. са предвидени допълнителни 400 млн. лв. за текущ ремонт и поддръжка на републиканската пътна мрежа. В основен ремонт ще бъдат вложени 160 млн. лв., а за строителство на нови пътища ще бъдат инвестирани 900 млн. лв., каза той при обсъждането в комисия на проекта за държавен бюджет за 2023 г.
От неговите думи излиза, че няма да се осъществи мечтата на служебния кабинет за 3,9 млрд. лв. за пътища през 2023 г.,
цялата сума ще е 2,8 млрд. лв.,
тъй като липсват готови проекти за толкова много основни ремонти.
“Съпоставяйки тези цифри с прогнозите на служебния кабинет, установихме, че представляват една мечта. Ако сме похарчили 1 млрд. лв., а искаме да похарчим 4 млрд. лв., очевидно много трудно ще успеем да го направим. Затова пристъпихме към сериозен анализ на всички проекти”, каза министърът.