Продават се само в Европа, но пазарният дял е паднал двойно за 8 г.
Клиентите все повече не харесват комбита, дори и европейците. Търсенето пада, предлагането също.
Комбитата са стари колкото автомобилната индустрия. Те са родени като работни превозни средства за превоз на товари. През годините се превърнаха в идеалното решение за мобилност за семейства, които искат комфорта на седан, но с повече пространство за багаж.
Комбитата станаха модерни и спечелиха огромен пазарен дял първо в Северна Америка, а след това и в Европа.
През 1929 г. Ford официално започва да произвежда модела Ts, който е първият товарен комби автомобил, а
през 1935 г. General Motors пуска първото комби,
предназначено за превоз на пътници - Chevrolet Suburban.
Днес обаче дългите автомобили с пета врата са на изчезване, с изключение на Стария континент.
Съдбата на комби колите започна да се променя, когато бяха представени първите миниванове. Ентусиазмът към тях охладня на американския пазар, а и никога не се разви на повечето азиатски пазари.
Европа продължава да бъде сигурно убежище, въпреки че тези семейни машини с дълъг покрив очевидно са загубили привлекателността си поради продължаващата да нарства популярност на SUV моделите.
Комбито е различен сегмент след минивановете, седаните, хечбековете и кабриолетите, който постепенно бива погълнат от модерните кросоувъри.
SUV-овете са също толкова практични, колкото и комбитата,
но много по-модерни, обикновено по-впечатляващи, а и шофьорите от всички географски ширини обичат да седят нависоко в купето.
По този начин водачът и пътниците се чувстват и по-защитени и сигурни, което на практика не е така, но това е друга тема.
По света феноменът комби отдавна е забравен.
На практика от тази каросерия коли се продават само в Европа.
Делът на комбитата на европейския пазар на нови автомобили обаче е паднал от 13 на 7,4 процента за осем години.
През 2021 г. 77 процента от всички компактни комбита, продадени на планетата, са купени на Стария континент, в това число 82 на сто от средния клас премиум комби и 84% от луксозните возила с пет врати. За съжаление дори в Европа търсенето на комбита намалява застрашително.
През първите 15 години на XXI век делът на комбитата на европейския пазар за нови автомобили остава стабилен: 13% през 2000 г. и 12% през 2005 г. и 2010 г. и отново 13% през 2015 г.
Още през 2021 г. обаче “социалната подкрепа” за комбито падна до 8,6 процента, а през миналата година до 7,4. Сега делът на комбитата е почти два пъти по-нисък, отколкото преди само осем години!
Не само това, дори най-големите му фенове в Европа - шведи и чехи, се отдръпват от комбито
През първите 10 месеца на 2020 г. комбитата представляват цели 29 процента от пазара на нови автомобили в Швеция и 23 на сто в Чехия.
През първото тримесечие на 2023 г. тези дялове се понижиха значително до 15,1 процента в Швеция и 17,1 на сто в Чехия.
За съжаление, три мощни европейски автомобилни пазара са твърди “комби скептици” - Франция (4 процента дял от комбита на пазара на нови автомобили), Великобритания (3,5%) и Италия (3,3%).
През 2022 г. най-скъпият SUV на Volvo - XC90, е продаван два пъти повече от всички комбита на Volvo взети заедно. Шведската марка е и най-показателният пример за “предизвестената смърт” на комбито - компанията, която направи този вид автомобили еталон в края на миналия век. През последните 16 години делът на комбитата в глобалните продажби на Volvo е намалял драматично от 41,1% през 2006 г. до едва 7,6 процента през миналата година.
Клиентите имат все по-малък избор. Комбита в Европа не се предлагат от марки като Alfa Romeo, DS, Honda, Mitsubishi, Nissan и Citroen (освен ако Citroen C5 X не се счита за комби).