• ЕК заплаши България със съд, ако сумата продължи да зависи от данъчната оценка
  • Такса смет най-вероятно ще се вдигне, но с колко, все още никой не изчислява

Eдна от първите задачи на новите кметове и общински съвети след местните избори през октомври е да сметнат колко ще плащаме за боклука от 2024 година.

За изготвянето на сметките общинарите са притиснати от две страни. Едната е, че по закон от 1 януари 2024 г. трябва да се въведе принципът “замърсителят плаща”. Това означава такса смет да се изчислява по изхвърлените отпадъци, а не като процент от данъчната оценка на имота, както е в момента.

По-силният натиск обаче идва от ЕК, която заплаши със съд България, защото още не е въвела въпросния принцип. Страната ни има два месеца да даде обяснения защо се бави. Ако те не са достатъчно убедителни, Брюксел ще заведе дело. Ако го спечели, може да плащаме милиони евро за всеки ден забавяне.

Общинарите могат да вземат за основа на такса смет три подхода -

да се продават на хората специални торби, да се плаща спрямо броя на необходимите контейнери или според броя на живеещите в даден имот

Размерът на таксата ще зависи от разходите за събиране и извозване на отпадъците, за обезвреждане в депа или други съоръжения и за поддържане на чистотата в населено място. Приходите трябва да покриват разходите. Изключение от този принцип се допуска само в случаи, когато може да бъде засегнат общественият интерес - тоест с новата методика таксата да се вдигне прекомерно.

Според параметрите на новата методика може да се направят примерни изчисления колко ще струва извозването на боклука. При избор на метода с индивидуалните торби годишното количество на отпадъците се разделя на техния брой.

Ако един сравнително голям град изхвърля 60 хил. тона битови отпадъци годишно, ще са нужни 4 млн. торби, събиращи 15 кг всяка, за събирането им. При примерни разходи на година за събиране, извозване и оползотворяване на отпадъка в размер на 10 млн. лв.

цената на една торба, която ще плати домакинство, излиза 2,5 лева

Ако пък се използва съд за отпадъци с вместимост 30 кг запълва се изцяло и се изхвърля един път седмично, количеството ще е 1560 кг. Тогава годишната такса за този съд ще се равнява на 9360 лв. и ще се разпределя спрямо позвателите.

Оказва се обаче, че никой сега не прави разчети колко ще плащаме за боклука от догодина, показа проверка на “24 часа”. Причината е, че все още липсва методика, по която да бъдат изготвени сметките. Тя трябва да се изработи от финансовото министерство, а след това да се приеме и наредба от правителството.

Според информация, която има зам.-кметът по екология на Пловдив Анести Тимчев, методиката щяла да бъде готова през септември. А като част от подготовката за въвеждането на принципа “замърсителят плаща” в община Пловдив ще

правят проучване колко боклук се изхвърля

от даден вход или блок. Ще се поставят чипове на контейнери и камиони, за да се измери количеството отпадъци. Така ще имаме информация примерно, че вход А на блок 100 в район “Тракия” произвежда 100 кг боклук на седмица, обясни Тимчев. Данните от проучването ще бъдат насложени към указанията в методиката за изчисляването на таксата според това кой колко изхвърля. В Пловдив през тази година се очакват приходи от около 55 млн. лв. от такса смет. Нейният размер не е променян от края на 2019 г. и е 1,8 промила върху данъчната оценка на имота за физическите лица и 5,3 за бизнеса.

Във Велико Търново таксата не била променяна в продължение на 10 г., като е вдигната за 2023-а от 1,3 на 1,7 промила. Това прави между 1 и 2 лева на месец в зависимост от данъчната оценка. Срещу това хората получили по-добра услуга. Няма вече препълнени, течащи и миризливи контейнери, освен това са с по-голяма вместимост.   Училищата и университетите отново ще имат отстъпка и ще плащат 70% от таксата смет. Продължава и оптимизацията на системата с цветните контейнери, всеки има датчик, който отчита степента на запълване.

Във Велико Търново предвиждат по новата методика да изберат таксата да зависи от бройката на живеещите

Това нямало да доведе до шоково поскъпване, дори за някои може да има намаление. Според изчисленията с новата методика няма да се налага дофинансиране на дейностите по чистота от други приходоизточници, както е в момента.

В Пазарджик разходите по сметосъбиране, извозване и депониране са 14 704 298 лева годишно, а приходите от такса смет - 11 777 864 лева.  И тук общината допълва от други приходи.

Таксата за битовите отпадъци в Благоевград тази година бе увеличена след 5-годишна пауза. Само че увеличението е чувствително - от 1,1 на 2,1 промила. За миналата година приходите са около 6,5 млн. лв. и сумата не покрива разходите. От общината не са изчислявали дали ще се увеличат приходите с новата методика, но са убедени, че заплащането ще е справедливо.

6 980 000 лева е събрал Кърджали от такса смет през м.г. Общината е една от малкото, в която се плаща според застроената площ на жилището. Според местната власт най-честно ще бъде, ако таксата се определя спрямо генерирания отпадък.

В Бургас такса смет се изчислява според данъчната оценка на имота. За домакинствата е 1 промил, 6,9 е за нежилищни имоти. В останалите морски общини в областта налогът е по-висок, но това не означава, че жителите им плащат повече от бургазлии, тъй като данъчните оценки са по-ниски.

В Стара Загора тепърва ще мислят как да се промени методиката.

“Но на първо време трябва да се приучат все повече хора да събират разделно отпадъците си, което е крачка към възможността да се определя кое домакинство колко смет генерира, за да стане възможно плащането според количеството”, заяви председателят на комисията по финанси в общинския съвет Николай Николов. В момента таксата е 1,5 промила за хората и 3,5 за бизнеса. Годишните приходи са малко над 10 милиона лева. В Стара Загора изграждат в момента площадка за разделно събиране само за физически лица на хартия, стъкло, пластмаси, каучук и т.н. И когато за година даден потребител достигне 150 кг предадени разделно отпадъци, получава 30% отстъпка от таксата смет.

Според общинари във Враца, ако таксата се изчислява според количеството отпадък, приходите ще се вдигнат с поне 1 млн. лева, като в момента годишно те са 5,5 млн.

“Начинът на заплащане смет зависи от манталитета на хората и спецификата на съответната община. От въвеждането на принципа “замърсителят плаща” община Смолян ще е в неблагоприятно положение, защото населените места са много - 86, и са отдалечени от регионалното депо. Друг съществен момент е наличието на курорт и хилядите туристи в района, които също генерират боклук. Този метод няма как да ги обхване, би трябвало да натоварим отново бизнеса”, заяви кметът на града Николай Мелемов. Сега годишните приходи са около 4 млн. лв. Общината е разделена на три зони - Смолян, Пампорово и останалите населени места.

На територията на общината са създадени “зелени точки” за изхвърляне. Има и контейнери за разделно събиране на отпадъци, както и се организират кампании за изхвърляне на излязло от употреба електронно оборудване на домакинствата. Годишно постъпващите суми от такса смет в Ловеч са между 3,5 и 3,6 млн. лв. От общината отбелязват, че 90% от предприятията плащат върху количеството смет, като предварително заявяват необходимите контейнери. За гражданите таксата е 1,9 промила върху данъчната оценка на жилището.

В столицата с няколко проекта изпробват как работи методиката

София изпълнява няколко пилотни проекта, при които е въведен принципът “замърсителят плаща”, посочиха от общината. Единият е в районите “Кремиковци” и “Овча купел”, където има система за разделно събиране на отпадъци от хартия и картон, стъкло, пластмаса и метали. На домакинствата в еднофамилни къщи са раздадени контейнери или чували, а за тези в блоковете са поставени специални контейнери. Към края на 2022 г. общият брой контейнери в двата района е 492, а индивидуални чували са 2158.

В “Надежда” също има организация за разделно събиране на пластмаса, хартия, метал и стъкло, както и хранителни отпадъци. Това е станало с 5 “зелени острова” за 300 домакинства. Същото е направено и с още 300 домакинства в район “Овча купел”.

През тази година е предвидено изграждането на още 15 острова в район “Надежда”, както и разширяване на системата в “Илинден”, “Връбница” и “Възраждане”.

В рамките на друг проект ще се изградят 3 схеми за разделно събиране и рециклиране на хранителни отпадъци в кварталите “Вердикал”, “Симеоново” и “Драгалевци” и на употребявани автомобилни гуми на територията на Столична община. Ще се въведе пилотно система за разделно събиране на хранителни отпадъци на принципа “от врата до врата”, като по този начин ще се подпомогне последващото въвеждане на принципа “плати, колкото изхвърляш”.

От Столичната община посочиха още, че извън стандартното определяне на такса смет според данъчната оценка са

дали възможност на бизнеса да плаща според количеството битови отпадъци за нежилищните имоти

Фирмите имат и опция за събиране и извозване на битовите отпадъци чрез пряко договаряне със специализирани фирми.

Във връзка с новата методика пък в Националния план за управление на отпадъците била предвидена мярка за разработване на модели за оптимизиране на процеса на управление на битовите отпадъци от общините в България. По нея вече имало финансиране, което е получено от сдружението на общините. То ще изработи модел как да се променят нормативни актове на общинските съвети за управление на отпадъците и определяне на такса смет и за определяне на финансовите източници за дейностите.

Промените в общинските наредби, отнасящи се до определянето на таксата за битови отпадъци, обаче щели да бъдат направени едва след като бъде приета от Министерския съвет наредбата за новата методика. Тя трябваше да е готова до 31 март тази година, но все още не е приета, посочват от общината.

 

В Англия сумата зависи от количеството, торби с чип дават във Франция

Някои държави обвързват данъка и с грижата за природата

От десетина години Рим има сериозни проблеми със събирането на отпадъците.

От десетина години Рим има сериозни проблеми със събирането на отпадъците.

По различни системи държавите в Европа са организирали облагането на изхвърляните отпадъци. Водещ навсякъде обаче е стремежът данъкът да е възможно по-справедлив.

В Англия таксата смет е част от местния данък. Общинските съвети имат свобода да решават как да я определят, но повечето избират да е въз основа на изхвърленото количество, тъй като тази схема се смята за най-справедлива. Особено в населените места, където се живее в еднофамилни къщи, всяко домакинство получава две големи кофи – едната е за неща, които могат да се рециклират, като картонени, пластмасови и метални опаковки, а другата – за общ боклук. Някои общини дават вече и допълнителни по-малки контейнери за органични отпадъци, които се превръщат в компост.

По този начин разходите за сметосъбиране намаляват, тъй като разделянето се извършва от самите хора.

Боклукчийските камиони идват веднъж седмично

и събират една от трите кофи. Ако си натрупал повече отпадъци от определеното количество, трябва сам да ги транспортираш до специални депа или пък да поискаш допълнително събиране от общинския съвет. Подобна услуга обаче не е никак евтина, особено ако се отнася за обемни неща като домашни мебели. Например прибирането на диван може да струва между 50 и 100 паунда, но пък ако си позволиш да го оставиш просто на улицата, глобата е десет пъти по-висока. Заради кризата обаче все повече общински съвети се сблъскват с нерегламентирано изхвърляне на отпадъци, най-вече след ремонтни работи. Наложи се британското правителство да отпусне миналия месец 775 000 паунда на общините за разработване на проекти за борба с тази порочна практика.

В Италия има два вида тарифи – за жилищни нужди или за индустриални

и търговски. За разлика от т.нар. данък апартамент, който се плаща от собственика му, такса смет се плаща от онзи, който на практика обитава имота, независимо дали го притежава, или наема. Такса смет се плаща и когато в имота не живеят хора, но в него функционират електричеството и водоснабдяването.

Данък смет за жилищата се изчислява на базата на постоянни и променливи показатели.

Постоянните се определят от цената и размера на имота,  разходите за инвестиции, изхвърлянето на отпадъци.

Променливият показател зависи от теоретичното количество произведени отпадъци в зависимост от броя членове в семейството.

Към тези показатели се прилагат и още 5 процента провинциален данък. При имот за жилищни нужди броят на обитателите в него може да се провери по два начина. Ако собственикът е жител в общината, квадратните метри и броят членове на семейството могат да се видят от регистрацията им в общинските служби. Ако пък не е местен, квадратните метри и броят членове на семейството се оценяват ориентировъчно според следната норма – 0-45 кв. м за 1 член, 46-60 кв. м за двама, 61-75 кв. м за трима, а над 76 кв. м –за четирима.

При изчисляването на данък смет са изключени домашните площи на балкони, тераси, градини, общите пространства в кооперациите, жителите на имота от по-малко от 6 месеца (в такъв случай дължимото се изисква от собственика). Всяка община решава кога и на колко части се плаща местният данък, но обикновено става два пъти годишно.

Според синдиката УИЛ през последните 5 г. в Италия данък смет се е увеличил средно със 7,7 на сто, като е най-висок в Южна Италия. Едно италианско семейство плаща средно 325 евро данък смет на година.

Най-много плащат жителите на Пиза – 519 евро на семейство,

после Бриндизи и Генуа. В Катания плащат 475 евро, в Агридженто - 471 евро и др. Най-малък е налогът в Белуно – 169 евро. В Милано плащат 338 евро, в Рим – 314. Като единица мярка се взема 4-членно семейство с жилище от 80 кв. метра.

Във Франция начинът на събирането и заплащането зависи изцяло от общините и мнението на техните жители. И макар експериментирането със системата да плащаш според това колко мърсиш да е от 2016 г., все още има малки и големи градове, които не са минали на нея. Това обаче трябва да стане най-късно до 2025 г. в национален мащаб.

При старата френска система таксата за боклука бе част от местните данъци и се определяше от параметри като местоположение и големина на жилището, а не от броя на живеещите и количеството отпадъци. Така домакинство от един човек плащаше колкото 5-членно. Преминаването към новия вариант на облагане предизвика много дискусии и недоволство сред онези, които изхвърлят големи количества, тъй като сметките им се увеличиха двойно. Затова и в отделни райони преминаването към новия начин на плащане бе отложено. По данни на френската агенция за екологичен преход до януари 2022 г. според изхвърленото количество се е плащало в 200 общини, в които живеят около 6,4 млн. души, което е едва 10% от френското население.  

Изисква се доста солидно техническо екипиране, за да може за всяко домакинство да бъде отчитано индивидуално какво изхвърля в контейнерите. Когато става дума за собственици на къщи, организацията е сравнително лесна. Всяко семейство има стандартизирани като размери кофи, снабдени с чип, като камионът отчита информацията при всяко събиране.

В блоковете обаче системата е по-сложна

- най-често на собствениците на апартаменти се раздават баджове, с които имат достъп до специални контейнери и се регистрират при всяко изхвърляне на чипираните торби със смет. Отчитането може да става по три начина – по обем, тегло или брой торби.

Привържениците на тази система я намират не само за по-справедлива, но и за много по-щадяща околната среда. Те подчертават, че по този начин хората се принуждават да изхвърлят разделно, тъй като отпадъците за рециклиране не се таксуват. Агенцията на екологичен преход отчита, че в общините, където е въведен принципът “изхвърляш повече – плащаш повече”, отпадъците за изгаряне са намалели с от 30 до 50%.

Белгийците следват същата практика, като още през 2016 г. към нея са преминали над 4,5 млн. души. Белгийска Фландрия е районът в Европа, който е рекордьор по рециклиране – там се оползотворяват над 70% от отпадъците.