За първи път електричките в ЕС изпреварват по пазарен дял дизеловите

България се оказа първененец в ЕС в продажбата на електрически автомобили, ако се вземе предвид процентното увеличение. Това показват данните на Асоциацията на автомобилните производители в Европа (АСЕА).

У нас са регистрирани през юни 171 коли на ток спрямо 71 преди година. 879 са возилата за първите шест месеца на годината. Това означава, че само през юни ръстът на продажбите на електрически коли е 140,8%, а за полугодието - 160,8%. Но като бройки новите автомобили на ток в България остават малко - те са под 8000 на фона на близо 3 млн. автомобила.

Внушителен ръст като цяло в продажбите на нови леки автомобили отчитат търговците в България. Според данните на АСЕА през първите шест месеца на годината у нас са регистрирани 17 633 нови леки коли,

което е с 21,3% повече в сравнение със същия период

на миналата година, когато бяха пласирани 14 539 возила. Само през юни у нас са продадени 3803 нови леки коли спрямо 2824 през същия месец на миналата година, или с 34,7% повече.

С изключение на Унгария, където продажбите на нови коли падат с 1,4% на годишна база, всички пазари в ЕС отбелязват ръст, включително четирите най-големи - Германия (24,8%), Испания (13,3%), Франция (11,5%) и Италия (9,1%).

През първата половина на 2023 г. новите регистрации на автомобили в целия ЕС са се увеличили значително - със 17,9%, достигайки 5,4 милиона броя.

Повечето от пазарите в региона са нараснали значително през първите шест месеца на 2023 г., включително Испания (24%), Италия (22,8%), Франция (15,3%) и Германия (12,8%).

През юни пазарният дял на чисто електрическите автомобили е

нараснал от 10,7 на 15,1%, изпреварвайки за първи път

дизеловите коли. Хибридно-електрическите автомобили остават вторият най-популярен избор сред купувачите на нови автомобили, представлявайки 24,3% от пазара. Най-голям дял все още запазват бензиновите автомобили с 36,3%.

Пазарът на дизелови автомобили в ЕС продължава да намалява с 9,4% миналия месец въпреки растежа в Германия с 10,3% и на централноевропейските пазари, особено в Румъния (+22,4%). Дизеловите автомобили сега представляват пазарен дял от 13,4% сред новопродадените спрямо 17,4% през юни миналата година.

Подобренията през последните месеци показват, че европейската автомобилна индустрия се възстановява от прекъсванията на доставките, причинени от пандемията. Обемите обаче все още са с 21% по-ниски в сравнение с 2019 г.

Лека-полека обаче автобизнесът се приближава към нормалната търговия отпреди пандемията. След огромното повишение на цените през последните 2-3 години проблемите с дългото чакане заради липса на достатъчно производство вече се връщат промоциите и отстъпките, включително и на българския пазар.

Тенденцията с намаляване на цените започна преди няколко месеца, защото се оказа, че няма кой да ги купува на твърде високи цени - малко частни клиенти могат да си позволят да плащат за нов автомобил месечни вноски от порядъка на минимум 700-800 евро. А само преди няколко години сумата бе два пъти по-малка.

Потребители споделят в социалните мрежи опита си от покупката на нови автомобили в последните седмици в България. За премиум марките отстъпката на дадени модели се движи от 5 до 8 процента. И тези проценти се дават за автомобили, които вече са произведени и са на склад.

“Кризата с чиповете, дългото чакане и недостигът на нови автомобили отново са чужди думи”, обобщава ситуацията на германския пазар директорът на Duisburg Center Automotive Research Фердинанд Дуденхьофер. В рамките на десет месеца пазарът се обърна и производството на автомобили стартира отново. Увеличеното предлагане също отговаря на търсенето, което е потиснато от инфлацията.