Производители на шоколадови изделия и кафе, сред които италианската "Лаваца" (Lavazza) и "Монделийз" (Mondelez) са обезпокоени от "практическото приложение" на новия закон на ЕС, целящ да спре обезлесяването, предаде Ройтерс и БТА.
Този отпор идва на фона на доброволните, публични ангажименти на самите компании и индустрията за кафе и какао в по-широк план да изчистят мрежите за доставки с помощта на одити, направени от трети страни като "Феъртрейд" (Fairtrade).
Очаква се одобреният през декември закон да влезе в сила в края на 2024 г. Вносители на кафе, какао, говеждо месо, соя, каучук и палмово масло трябва да докажат, че веригите им за доставки не допринасят за унищожението на горите, климатичните промени или ще бъдат глобени с до 4 на сто от оборота си в блока.
Няколко големи инвеститори заявиха пред Ройтерс миналия месец, че опасенията им по повод новия закон, могат да ги накарат да изоставят производителите на потребителски стоки с "рискови" вериги за доставки.
"Ще бъде много трудно да се приложи практически този закон, тъй като веригата за доставки на кафе е много сложна и трудно проследима", каза председателят на "Лаваца груп" Джузепе Лаваца пред Ройтерс. "Разговаряме с европейските власти посредством асоциацията ни, за да се опитаме да намерим начин", добави той.
Правилата на ЕС трудно могат да бъдат приложени без повече насоки, според шефа на "Лаваца" с оглед на големия брой посредници, въвлечени във веригите за кафе.
"Тези присъщи характеристики на веригите за доставка на кафе правят проследимостта на пратките огромно предизвикателство за сектора, тъй като може да няма налична информация за геолокацията и координатите на малките плантации", добави Джузепе Лаваца.
Кристоф Хансен, който е водел преговорите за закона за Европейския парламент заяви: "Не мисля, че е невъзможно. Със сигурност ще е предизвикателство за тях, тъй като производителите в сектора на кафето често са твърде малки".
"Ние обаче включихме в текста на закона задължението на ЕК да подпомогне основно малките плантации, за да могат те да изпълнят изискванията", подчерта Хансен.
"Монделийз", производител на "Орео" (Oreo) и други популярни продукти, коментира, че не е "ясно" как европейските власти ще контролират или прилагат този закон.
"Трябва да има повече диалог относно това как да направим така, че нещо да се случи практически", каза в интервю за Ройтерс миналия месец главният изпълнителен директор на компанията Дирк ван де Пут.
ЕС се аргументира, че е приел знаковия закон за обезлесяването, тъй като продължилите с години доброволни ангажименти на компаниите за хранителни стоки да направят така, че веригите им за доставки да не вредят на околната среда, са претърпели неуспех.
"Лаваца" и "Монделйиз" не коментираха за конкретни решения на опасенията им.