Градската кола няма да има наследник, идва китайско-японски кросоувър

Honda наскоро обяви, че през есента ще стартира продажбите в Европа на първия си изцяло електрически кросоувър e:Ny1, включително и в България. Колата всъщност е електрически китайски SUV, който японската марка ребрандира, за да замени индиректно градския модел Honda e.

Оказа се, че малкият чаровник Honda e няма да има наследник през следващите години, завършвайки жизнения си цикъл в края на производството на текущото поколение, и то по-бързо от нормалното. Първоначално това бяха само слухове, но те бяха потвърдени от Ребека Адамсън, шеф на британското подразделение на японската марка.

Страничните огледала са сменени с камери, които прожектират на дисплея вътре в колата.
Страничните огледала са сменени с камери, които прожектират на дисплея вътре в колата.

Според Адамсън търсенето на автомобили в света е именно на SUV коли

и тази тенденция ще се запази и през следващите години

И заради това е необходимо японският производител да се съсредоточи върху този сегмент, за да продължи да бъде конкурентен на пазара.

Кросоувърът e:Ny1 е електрическа версия на HR-V, произведена в Китай, но не е ясно кое от двете съвместни предприятия сглобява колата. Dongfeng Honda прави e:NS1, докато GAC Honda прави e:NP1. Една от тези компании промени емблемата на електрическия HR-V, който произвеждат, и ще започне да доставя колата в Европа. По същество

и трите са едно и също превозно средство с една и съща батерия

от 68,8 квтч. Това, че е китайски кросоувър, не го прави по-достъпен. В Португалия e:Ny1 струва 54 750 евро, ако бъде резервиран до 31 юли. Вероятно обаче ще бъде по-скъп, ако се произвежда в Япония.

Първият електрически SUV на японската компания e:Ny1 е дълъг 4,38 метра. Задвижва се от електромотор на предната ос с мощност 220 к.с. и 310 Нм въртящ момент. Батерията осигурява пробег от 412 км по каталог.

Новият електрически кросоувър e:Ny1 се произвежда в Китай.
Новият електрически кросоувър e:Ny1 се произвежда в Китай.

Без да иска, Honda ни дава най-добрия възможен пример накъде ни води смяната на автомобили с двигатели с вътрешно горене с такива на ток. Вместо мъничко и очарователно превозно средство, произведено в Япония, това, което ще получим, е SUV, произведен в Китай, защото производствените обеми и разходите са по-важни от всичко друго в този процес на преход към електрификация.

Посетителите на автомобилното изложение във Франкфурт през 2017 г. и журналистите приветстваха бурно Honda да даде шанс на първия вариант на електрическата градска кола. Японският производител на автомобили реши, че аплодисментите ще се превърнат в продажби, и даде зелена светлина на Honda e. Серийната му версия беше представена на последното изложение във Франкфурт, проведено през 2019 г.

Тогава малкият електрически хечбек

се сблъсква със съпротивата на някои ръководители на Honda,

които сега сигурно доволно потриват ръце в коридорите на компанията, че са били прави.

Honda e градско возило, с малък пакет батерии и ограничен пробег. Все пак това е и кола за шофьори: със задвижване на задните колела, разпределение на теглото 50:50, нисък център на тежестта и електромотор със 152 к.с.

Цената е проблем

За превозно средство, което е дълго само 3,89 метра, това можеше да е повече от достатъчно, ако не беше теглото му - над тон и половина. Това не е проблемът обаче с електрическия градски автомобил, а че е скъпичък.

В Европа цените започваха от около 30 000 евро. В България в момента колата се продава от 66 990 лева. Единствената версия, която все още на пазара в останалата част на Европа - в Португалия, е Honda e Advance, която ес цена 43 000 евро. Толкова иска Tesla в момента за базов Model Y. Според някои сайтове Honda вече не доставя нови бройки от електрическата градска кола, а само тези, които вече са в наличност и са останали непродадени.

По ирония на съдбата мъничката електрическа хонда

е точно този вид кола, която транспортната комисия на ЕС иска

европейските правителства да принудят автомобилните производители да продават.

Организацията вярва, че по-малките електрички с по-малки батерии ще намалят търсенето на суровини. Това обаче се оказва нереалистично: никой няма да произвежда автомобили, които не се продават. Тези, които са готови да рискуват, в крайна сметка ще се сблъскат с пазара. Honda e се превърна в ярко потвърждение колко вярно е това.