Още един проект на НКЖИ за 111 млн. евро се гледа под лупа
Европейската служба за борба с измамите (ОЛАФ) иска от Националната компания “Железопътна инфраструктура” да върне 38 млн. евро за проекта за жп линията Костенец - Септември, а други 98 млн. евро да не бъдат изплатени. Това стана ясно от прессъобщение на ОЛАФ, което е публикувано на сайта на агенцията със заглавие “България: предполагаеми нередности за над 140 милиона евро в проект за железопътна инфраструктура”.
Според разследването на ОЛАФ, проведено заедно с Европейската прокуратура, две от спечелилите проекта три фирми или не са имали техническия капацитет за изпълнението му, или
са представили погрешно
финансовия си капацитет
Виле Итала, генерален директор на ОЛАФ, цитиран в прессъобщението, казва: “Заедно предотвратихме неправомерното харчене на над 92 милиона евро и препоръчахме възстановяването на над 38 милиона евро, пари, които принадлежат на европейските данъкоплатци. Това разследване е пример за това как комбинацията ОЛАФ и Европейската прокуратура би могла да осигури най-добрата защита на финансовите интереси на ЕС”.
Разследването на ОЛАФ се е съсредоточило върху финансовите щети, причинени от предполагаемите нередности, по-специално по време на процедурата за възлагане на обществени поръчки и изпълнението на проекта.
На този етап от министерството на транспорта заявиха, че няма да коментират. Договорът за изпълнението на този участък е сключен директно между ЕК и НКЖИ на 12 август 2019 г.
Още по време на самата поръчка, на оценката на финансовите оферти и класирането на консорциумите имаше публикации за нередности. Водещата фирма в консорциума с 65% дял в него - българската “Транс логистика” ЕООД, има съвсем скромен опит в жп дейностите, като е извършвала предимно ремонти. Румънската “Аркада Къмпани” АД, която е другият участник, още през 2016 г. е обвинена в Румъния за злоупотреби с европейски фондове. Третият участник е испанската “Контратас Иглесиас” АД. Стойността на проекта е 379,9 млн. лева без ДДС.
Проектът е ключов за т.нар.
жп магистрала София - Бургас
Финансира се от Механизма за свързана Европа, като европейското финансиране е 85%, а останалите 15% са национални средства. Става дума за много тежък обект, който макар да е само 25 км, минава през планински и полупланински терен.
Разследването на Европейската прокуратура обаче продължава и се е фокусирало върху възможни криминални престъпления като злоупотреба със средства на ЕС и пране на пари и при втори железопътен проект в България, който прокуратурата оценява на 111 милиона евро.
Става дума за модернизацията на жп участъка между Оризово и Михайлово - част от рехабилитацията на жп инфраструктурата между Пловдив и Бургас. Финансирането от 111 милиона евро е от Кохезионния фонд и оперативните програми “Транспорт” и “Транспортна инфраструктура”.