Между 2017 г. и 2022 г. търговията с електромобили и хибридни автомобили в ЕС е нараснала значително, съобщава европейската статистическа служба Евростат на сайта си.
През 2022 г. от общия брой автомобили, внесени в блока, 42 процента са били електрически или хибриди, което е повишение с 35 процентни пункта (пп) спрямо 2017 година. Износът също бележи отчетлив скок - с 24 пп през 2022 г. (26 процента от общия износ на коли) спрямо 2017 г. (2 процента от общия износ).
Незареждащите се от външни източници хибриди са увеличили дела си от 6 процента от общия внос и 0,4 процента от износа през 2017 г. до съответно 21 процента и 13 процента през 2022 година. Изцяло електрическите модели съставляват 15 процента (+14 пп спрямо 2017 г.) от вноса на автомобили и 9 процента от износа (+8 пп) през 2022 година, а зареждащите се хибриди са били 7 процента (+6 пп) от вноса и 4 процента (+3 пп) от износа.
От гледна точка на стойността, през 2022 г. ЕС е похарчил общо 37 млрд. евро за внос от страни извън ЕС на електрически и хибридни коли, което е повишение с 27 процента спрямо 2021 г. (29,1 млрд. евро). Вносът на незареждащи се хибриди е бил на стойност 16 млрд. евро, следван от импорта на изцяло електрически модели (12,6 млрд. евро) и зареждащи се хибриди (8,4 млрд. евро).
Износът на същите категории към страни извън ЕС е бил за 59,1 млрд. евро общо стойност или повишение с 41 процента спрямо 2021 г. (42 млрд. евро). Износът на незареждащи се хибриди е бил за 28,5 млрд. евро, на изцяло електрически модели - за 22,4 млрд. евро, а на зареждащи се хибриди - за 8,1 млрд. евро, предаде БТА.
Основни търговски партньори
Незареждащите се хибриди са имали най-голям дял в търговията с хибридни и електрически коли. Трите водещи страни, от които ЕС внася незареждащи се хибриди, са били Великобритания с 3,4 млрд. евро (или 21 процента от общия внос на този тип превозни средства), следвана от Япония (2,8 млрд. евро или 18 процента) и Турция (2,5 млрд. евро или 15 процента).
Основните страни за европейския износ са САЩ (8,7 млрд. евро) с дял от 30 процента, следвани от Великобритания (4,5 млрд. евро или 16 процента) и Норвегия (4,3 млрд. евро или 15 процента).