Такса от 500 лв. при внос на употребяван автомобил е една от идеите за зелен преход и вариант България да не се пълни със стари и цапащи автомобили. Това заяви миналата седмица министърът на транспорта Георги Гвоздейков, който участва в дебат, част от кампанията “24 часа и ОББ за устойчиво бъдеще”, на тема “ESG и транспортният сектор в България. Предизвикателство или възможност”.

Парите от таксата може да влизат във фонд, от който да се дават бонуси при покупка на електромобили. Темата за таксата е била обсъждана на среща между Гвоздейков и няколко сдружения - на производителите на автомобили, автомобилния клъстер, сдружението на общините. Георги Гвоздейков

Георги Гвоздейков

В България всяка година се внасят по около 350 хиляди употребявани коли, което би събирало в такъв фонд по около 175 млн. лв. годишно.

Евентуалната такса ще затрудни съвсем леко този пазар и търговците, но е ефективен начин да не сме на едно от първите места в ЕС по внос на стари и замърсяващи коли, каза министърът на околната среда и водите Юлиян Попов. Юлиян Попов

Юлиян Попов

“Едва ли стойността на такава кола е по-висока от 300 лв., защото в страната, от която е докарана, тя е отпадък за рециклиране. Но вносителят вкарва такава “кола” в гараж, слага ѝ три болта и я продава за 1300 лв.”, смята той. Попов припомни, че всички идеи досега у нас за ограничаване на вноса на замърсяващи стари автомобили са срещали политически отпор главно от съображения за ниската покупателна способност на населението. Затова вероятно въвеждането на таксата няма да бъде лесно.

Колкото до икономическите стимули за покупка на електромобили, той смята, че с течение на времето ще има все по-малка нужда от тях, тъй като тече процес по изравняване на цените между електрическите и двигателите с вътрешно горене.