Русия е наляла над 12 милиарда долара под формата на заеми и държавни субсидии, за да държи авиационния си сектор във въздуха, след като налагането на западните санкции на страната заради инвазията в Украйна отряза достъпа до резервни части и сервизни услуги, предаде Ройтерс.

Силно зависима от западните самолети, Русия е изправена пред трудната задача да поддържа самолетите си с произведени у дома резервни части, като в същото време изкупува самолетите от лизинговите компании, за да избегне заплахата да бъдат конфискувани.

"Еърбъс" (Airbus) и "Боинг" (Boeing) спряха още през март 2022 г. доставката на резервни части и поддръжката на самолетите на "Аерофлот" и други руски компании.

Оттогава Русия е наляла 1,09 трилиона рубли (12,07 милиарда долара) в поддръжката на гражданската авиация, финансово подпомагане на авиолиниите и производство на резервни части, според изчисления на Ройтерс, базирани на данни от руското Министерство на финансите и Сметната палата.

Разходите са почти двойно повече от похарчените 547 милиарда рубли през ковидния период 2020-2021 г., което показва колко важна е авиацията на руските власти, предаде БТА.

"Авиационният ни флот е претоварен от руски самолети", заяви миналата седмица руският президент Владимир Путин. "Планираме да произведем над 1000 самолета до 2030 г., наши родни самолети. Необходима е работа".

По данни на швейцарската компания за авиационни данни "Ш-авиайшън" (ch-aviation), руските компании в момента разполагат с 991 самолета, от които 405 са руско производство.

Но едва 133 са от модела "Суперджет" (Superjet), произведени от "Юнайтед еъркрафт корпорейшън" (United Aircraft Corporation). Другите самолети - "Туполев", "Яковлев" и "Илюшин", рядко се ползват за пътнически полети.