С VR очила ще има виртуални разходки в старата столица - демонстрираха ги в Мадрид, където рекламираха това място в България с история, природа и готварски уроци през сезон, дълъг цели 10 месеца
Кратки, но чести ваканции до близки дестинации, това е трендът за туристическите посещения, с които Велико Търново дръпна в последните две години откъм приходи от нощувки, смятат в туристическия бранш.
Индивидуални туристи с резервации през интернет платформите, социалните мрежи или сайтове за хотели, къщи за гости, апартаменти, търсят в старата столица и района вкусове и преживяване, но и природни чудеса, гледки, адреналин.
А градът ги предлага и в четирите сезона. Кметът Даниел Панов казва, че Велико Търново е подходящ за туризъм през 10 месеца. Само януари и февруари са по-слаби. Така районът вече гони нивата на печалби отпреди ковид.
“Велико Търново привлича все повече туристи. 406 000 са посетителите на музеи миналата година – с 27% повече спрямо 2022-а. Крепостта “Царевец” е най-търсения обект в България с над 220 000 туристи. С 44,6% се увеличават организираните от туроператори групи”, показват данните за 2023 г. на общинската агенция “Царевград Търнов”.
Според системата ЕСТИ приходите от нощувки през 2022 г. в сравнение с предходната година от 10 млн. лв. скачат на 15 млн.
“Едва миналата година започваме да стигаме нивата от 2019 г.
Възстановява се туризмът”, казва Иво Стайков, мениджър на четиризвезден хотелски комплекс. Туристопотокът от 2019-2020 г. няма нищо общо с този в следващите две години.
“Туристите почиват по-кратко, по-наблизо и по-често. Това е тенденцията за 2023 г. 60 към 40 е съотношението чужденци - българи. Работим с испанския и френския пазар. Средната годишна заетост е 55%, при нива преди пандемията 70% заетост. Реално погледнато, резултатите са същите, но
инфлацията сега изяжда 20%
от това, което сме постигнали през 2019 г. ”, анализира хотелиерът.
Във Велико Търново има 1613 обекта от историческото наследство на България и той отдавна е средище за много културни прояви, фестивали и артсъбития. За да даде ново преживяване обаче и да е в крак с очакванията на виртуалното поколение, местният туризъм търси нови форми на промотиране и атракции.
Хитът на 2023 г. бе новооткритото разширение на Музея на силиконовите фигури, където има нови сцени и легендарни персонажи от битието на столичния Търновград.
За 2024 г. ще има виртуални разходки чрез VR очила. С тях и специален клип на испански език посетителите на престижното туристическо изложение FITUR в Мадрид се “разхождаха” в Арбанаси и наблюдаваха “Звук и светлина” на Царевец. Туристите, които се впуснат в този вид приключение, ще бъдат “разхождани” сред важните забележителности в старата столица и Арбанаси. Походът им приключва с виртуално излъчване на аудио-визуалния спектакъл.
Общинският туроператор “Царевград Търнов” предлага за групови посетители “На гости в Арбанашка къща”, където ги учат да квасят мляко, да замесят баница и дори да приготвят зимнина.
През 2023 г. услугата беше активно търсена от туроператорите, въпреки че инфлацията ги принуди да премахнат някои продукти от пакетите си за сметка на други.
“От 2 години гостите питат за екопътеки и алтернативен туризъм. Неща, които ги имаме, но не ценим, а
хората идват от другия край на света и търсят природа,
водопади, манастири, а ние в региона малко ги загърбваме”, посочва шефът на “Царевград Търнов” Борислав Йорданов.
Тук обаче излизат проблеми, които са национални - инфраструктура, транспорт.
“Има туристи, коитоидват във Велико Търново и не могат да стигнат до красивия Хотнишки водопад, защото на ден до там пътуват само 1-2 автобуса", описва Борислав Йорданов проблема с достъпа до алтернативните точки за туризъм.