Казус с 1,2 млрд. лв. прехвърлени в сметка за чужди средства породи съмнения за истинското състояние на бюджета. Дали консолидираната фискална програма е на излишък за февруари с 1 милиард лева, както обявиха от финансовото министерство, или е на дефицит.


Предмет на спора е разпореждането с1,2 млрд. лв. направено с ПМС № № 355 от 29.12.2023 г., с което бяха увеличени капиталовите разходи на МРРБ за 2023 г. Месец по-късно, тези пари са възстановен разход, т.е. се възстановяват от централния бюджет. Идеята е следващите години да се извършват разплащания от тази сметка за същата цел, за която са били преведени. Реално, това означава прехвърляне на пари от миналогодишния бюджет към тазгодишния. Така се вдига текущия касов излишък, но ако бъде похарчена по предназначение тази година няма да се отрази на салдото на касова основа.
Финансисти обаче смятат, че тъкмо тази счетоводна операция е довела до намаление в капиталовите разходи за 2024 г. с 1.2 млрд. лв., което на свой ред е довело до 1 млрд. лв. очакван излишък, какъвто бе отчетен за февруари. Нещо повече, според тях, ако не беше направена тази счетоводна операция, КФП към февруари 2024 г. би бил на 300 млн. лв. дефицит или с 100 млн. лв. по-висок дефицит от м. февруари 2023 г.
Аргумент на критиците е това, че приходите нарастват с малко под 450 млн. лв. спрямо февруари 2023 г., а разходите с около 750 млн. лв. спрямо същия период на 2023 г. КФП излиза на дефицит.

Заради сериозността на темата, „24 часа" потърси отговор от финансовото министерство, както и коментар от бившия финансов министър Владислав Горанов.


МФ: 1,2 млрд. лв. са общински проекти и не влияят върху бюджетното салдо АСЕН ВАСИЛЕВ

АСЕН ВАСИЛЕВ


През м. февруари 2024 г. в изпълнение на чл. 71, ал.1 от ПМС 13/2024 г. от сметката за чужди средства по бюджета на Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) бяха възстановени средства в общ размер на 1,2 млрд. лв., които съгласно бюджетната методология се отчитат като възстановен разход и ще бъдат предоставяни с акт на Министерския съвет, поради което няма да окажат влияние върху бюджетното салдо на държавния бюджет за 2024 г.

Постигнатият по-нисък дефицит по държавния бюджет за 2023 г. позволи да се заделят 1,2 млрд. лв. по сметка на МРРБ с цел осигуряване на ресурс за финансиране на общинските проекти през 2024 г., с което държавата гарантира поетите ангажименти за инвестиции във всички общини в България през 2024 г. В хода на изпълнението на бюджета за 2024 г., средствата за капиталови разходи за реализиране на общински проекти ще се предоставят своевременно за разходи по проекти и програми, за които е налице готовност за тяхната незабавна реализация и за които са изпълнени условията на чл. 107 от ЗДБРБ за 2024 г. По този начин ще се преодолее дългогодишната практика капиталовите разходи в края на годината да се пренасочват към друг вид разходи или да остават нереализирани по бюджетите на общините, с което не се постигат ежегодно поставените цели за ниво на инвестициите в публичния сектор.
На база на предварителни данни и оценки приходите, помощите и даренията по консолидираната фискална програма към февруари 2024 г. се очаква да бъдат в размер на 9,9 млрд. лв., което е с 0,5 млрд. лв. (4,8 на сто) повече спрямо отчетените за първите два месеца на 2023 година. Основен принос за този ръст имат данъчните приходи, които нарастват с 6,2% спрямо отчетените за същия период на миналата година.


Владислав Горанов, бивш финансов министър : Такива еквилибристики не са новост за бюджетната практика, но изкривяват държавната статистика


„Справедливият отговор е че КФП, ако се вземат пред вид приходите и разходите през 2024 г. е на дефицит 200-300 млн. лв. . А не както се твърди на близо 1 милиард излишък. Подобни еквилибристики не са новост за нашата бюджетна практика, но със сигурност не са добрата част от нея! Подобен подход е ползван и по времето, когато аз съм бил министър, но той е изкривявал толкова много държавната финансова статистика, тъй като разходите само са отлагани във времето, но не са променяли предназначението си. Движението на подобни суми към сметки извън бюджета и обратно със сигурност заблуждава обществото за реалното състояние на бюджета. Дни преди ротацията и със сигурност след оставка на правителството е много хубаво да кажеш оставих един милиард излишък. Лошото е ако това е почти невярно или е плод на полулегални операции.
Следя изпълнението на приходите и искам да ви кажа, че примерно приходите от ДДС до края на февруари 2024 г. още не са достигнали нивата от 2022 г., независимо от инфлацията и ръста на БВП. Не му прави чест на Асен Василев, че не обясни това в прессъобщението, което показа за февруари. Не се прави така да „шикалкавиш" с 1,2 млрд. лв.