Експлозията на продажбите на SUV моделите в Европа в последните години са отговорни за повече от една четвърт от годишния ръст на глобалното търсене на петрол и 20 процента от добавените свързани с енергията CO2 емисии, сочат нови данни от Международната агерния за енергията (МАЕ - IEA).
SUV колите, които са по-тежки, по-малко ефективни и използват повече природни ресурси за производство от класическите автомобили, представляват рекордните 48 процента от глобалните продажби на автомобили през 2023 г., голямо увеличение от 41,4 процента през 2020 г. и 20,58 процента през 2013 г.
"Ако SUV моделите бяха държава, те щяха да бъдат петият най-голям замърсител на CO2 в света след Китай, САЩ, Индия и Русия. През 2022 и 2023 г. глобалното потребление на петрол, пряко свързано с SUV, се е увеличило с общо над 600 000 барела на ден, което представлява повече от една четвърт от общия годишен ръст на търсенето на петрол", пишат от МАЕ.
В допълнение към увеличаването на потреблението на изкопаеми горива, употребата на повече от 360 милиона кросоувъри по световните пътища миналата година са довели до директни емисии на CO2 от 1 милиард тона, увеличение от около 100 милиона тона в сравнение с 2022 г.
"Големите, тежки пътнически превозни средства са отговорни за повече от 20 процента от ръста на глобалните емисии на CO2, свързани с енергията през миналата година", се добавя в доклада.
Предпочитанието към SUV е видимо и при продажбата на електрически автомобили. Въпреки че едва 5% от джиповете по пътищата са електрически, техният дял в сегмента нараства. В световен мащаб около 45 процента от електрическите автомобили са SUV, а тази цифра скача до 55 процента в развитите икономики.
Някои страни увеличиха таксите за паркиране на големи, енергоемки автомобили като част от мерките за намаляване на замърсяването, защита на климата и освобождаване на повече място за пешеходците. Париж утрои таксите за паркиране за SUV в сравнение с по-малките автомобили.
Властите в други градове, като Лион във Франция и Тюбинген в Германия, също започнаха да включват теглото на превозното средство в цената за паркиране.