Германският министър на транспорта Фолкер Висинг предупреждава Европейската комисия, че може да се наложи спирането на милиони дизелови превозни средства. Тече производство в Съда на Европейските общности (ECJ) и възможно ново тълкуване на спазването на пределно допустимите стойности на замърсителите. В писмо Висинг призовава председателя на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен за разяснения.

Съгласно законодателството на ЕС нивата на замърсители трябва да се спазват при така наречените тестови условия NEDC. Това се случва стационарно в тестови центрове.

Комисията на ЕС сега е възприела мнението, че граничните стойности на замърсителите ще се прилагат и извън "условията на работа и околната среда" и всъщност за всяка ситуация на шофиране. Това би означавало, че граничните стойности ще трябва да се спазват и по време на така нареченото "шофиране с пълно натоварване" по наклон - тоест, когато автомобилът се движи по баир, когато е напълно зареден и двигателят достигне максималната си възможна мощност.

"Това не може да бъде приложено въз основа на текущото състояние на технологиите и следователно би представлявало неосъществимо изискване за колите, които в момента се движат по пътищата", подчертава Висинг в писмото.

Всички дизелови коли с двигатели от категория Евро 5 ще бъдат поставени под въпрос. Последствията за автомобилите, които отговарят на стандарта за емисии Евро 6, също могат да бъдат засегнати. "Милиони превозни средства са заплашени да бъдат извадени от експлоатация", смята германският министър Уисинг. Само в Германия 4,3 милиона Евро 5 и вероятно 3,9 милиона дизели с Евро 6 ще бъдат засегнати, ако ЕС не промени регламента.

При дизеловите автомобили екостандарта Евро 5 е за коли, произвеждани от 1 септември 2009-а до 1 септември 2014-а.