- Само 3 години след основаването си фирмата вече гони оборот от 10 млн. лв.
- Успешно се развива в различни направления, но принципът е един и същ – продават най-доброто качество
Swipe.bg е единствената българска компания, която успя да се пребори измежду 260 кандидата и се класира за финалите на конкурса на Европейската комисия - RegioStars 2024 г. Публичното гласуване ще продължи до 9 октомври.
Категориите, за които бизнесът може да кандидатства, са 5 - Конкурентна и умна Европа, Зелена Европа, Свързана Европа, Социална и приобщаваща Европа и Европа по-близо до гражданите.
Със своята устойчива политика Swipe.bg успява да влезе в топ 5 в категорията Зелена Европа. А това, с което успява да впечатли журито, е начинът, по който ограничава електронните отпадъци и насърчава устойчивото потребление, като съживява употребявани смартфони и електроника. Самият конкурс на ЕК се превърна в европейски етикет за отлични постижения за финансирани от ЕС проекти, които демонстрират въздействието и приобщаването на регионалното развитие, от създаването си през 2008 г.
“Все още трудно осъзнавам пътя, който сме изминали, и успехите, които постигаме”, споделя основателят на фирмата Михаил Димитров в подкаста на “24 часа” “Европа за България”.
Според него са ги оценили толкова високо заради качеството, което поддържат.
“Държим на това да правим нещата по правилен начин и сме готови в отделни случаи да жертваме доход, печалба, но да знаем, че нещата са както трябва”, допълва предприемачът.
Самият той споделя, че е човек, който мисли за кръговата икономика и как да не се прахосват ресурси като цяло. А потребителите им вярват точно защото не правят компромис с това и ползват най-високо качество части и оборудване.
Показваме, че нещата, които правим, са устойчиви и дългосрочни. Това видя комисията в нас, смята Димитров.
Компанията стартира само преди 3 години, но Михаил с гордост казва, че времето му се струва повече заради постигнатите успехи. Това със сигурност нямаше да е възможно без екипа, благодарение на който покоряват всеки връх с лекота.
Тази година гонят оборот от 10 млн. лева
“Започнахме през 2021 г. от една доста невинна идея, не очаквах да се развие до такъв бизнес. Реших, че би могло да е интересен проект, вдигнах телефона, обадих се на моя приятел предприемач Огнян Попов и така започна всичко”, споделя предприемачът. Разказва, че не е израснал в семейство, от което да черпи пример за бизнеса. Родом е от Варна и най-близките му хора работят в сферата на корабоплаването. Преди обаче да се впусне в собствения си бизнес, не са малко предприемаческите проекти, с които се е занимавал.
“Винаги ме е чоплило отвътре да правя нещо ново и различно”, признава с усмивка Димитров.
Затова и се решава на нова крачка в бизнеса си - компанията успешно се налага на гръцкия и румънския пазар. С екипа на филмата се опитват да развият и две нови направления. Едното предвижда компанията да контролира качеството на подобни продукти в Западна Европа.
“Това е необходимо за такива фирми, особено като не могат да си осигурят стока директно от крайни потребители и ползват доставчици от цял свят. Не се знае обаче тази стока колко е качествена. Затова ние служим като техен партньор. Вземаме стоки от всякакви играчи от света, инспектираме ги дали отговарят на най-доброто качество и ако стават, ги пращаме на въпросните компании. Виждаме голям потенциал и интерес. Другото е
платформа с глобален мащаб свързана, с business to business,
или иначе казано - бизнес на едро, сделки. Това обаче все още е на ранен етап, но също се надяваме да пожъне успех”, надява се Димитров.
“Основният канал, от който си набавяме употребявана електроника, са нашите клиенти, решили да обновят телефона си с нов. Имаме много лесен и бърз процес, чрез който могат да си получат парите веднага. Те само трябва да ни донесат устойството или да ни го изпратят по куриер.
Ние го оценяваме напълно безплатно, като му се прави диагностика и го реновираме
И то започва да функционира като ново”, обяснява основателят на фирмата.
Работят и с компании, които ползват служебни телефони и е нужно те да бъдат реновирани. Партнират си и с телекоми, както и с едни от най-големите компании за електронни устройства в света - Samsung и Apple.
Използват най-различно оборудване, така че процесът на обновяване да стане по най-добрия начин с най-високо качество. По този начин фирмата може спокойно да продаде устойството с 2 години гаранция и възможност, ако се развали или счупи, да бъде оправено или подновено.
За да постигне всичко това и да се разрасне толкова, компанията се възползва от различни видове инструменти, включително получава финансиране и по Оперативна програма “Иновации и конкурентоспособност” към Министерството на иновациите и растежа.
“Възползвали сме се от финансиране три пъти в три отделни рунда. Благодарение на това успяхме да помогнем на компанията да расте с такива темпове. Крайната сума е за близо 2 млрд. евро”, казва Димитров.
Това му дава и повод смело да посъветва всички бъдещи предприемачи, които имат нужда от подобен тип помощ за своите бизнеси: “Няма нищо страшно. Въпросът е предприемачът, който има идея, да я развива, да бъде проактивен и да не го е страх да я проектира по смел начин, да не се страхува да мечтае”.
Михаил Димитров има съвет и към държавните институции - повече информационни кампании и консултанти, за да достигат до нови играчи.
“Знам, че го правят, но може би подходите трябва да бъдат една идея по-модерни и така самият предприемач би се замислил да се възползва. Все още има мислене, че подобни програми се достъпват с връзки, че има корупция, но това не е така и трябва да се пребори с историите на успешни фирми”, дава рецептата основателят на Swipe.bg