България предложи трасе за товарни превози от Русе през Варна с ферибот до Грузия, Азербайджан, Казахстан до Китай

Най-краткият път за скоростна железница от Китай до България е през Казахстан, Узбекистан, Туркменистан, Иран, Турция и България. Ако тя е за скорост от 300 км в час, пътуването от Пекин до София ще бъде 35 часа при 20-25 часа със самолет и 130 часа с кола при разстояние от 10 300 км.

Идеята за влак стрела бе обсъждана при посещението на премиера Бойко Борисов в Китай.

Такъв проект и преди е дебатиран, като бе

оценен на 17

млрд. долара,

а срокът за построяването - 10 г.

Идеята за трансконтинентална железница по Пътя на коприната е от 2010 г., донесе я в София след визита в Пекин тогавашният министър на транспорта Александър Цветков. Вече 5 години тя престоява във фризера.

“24 часа” помоли експерти в жп транспорта да направят предполагаемо трасе по най-късия път и да изчислят времето за изминаването му с 300 км в час. Те начертаха и трасе, което може да мине през Иран.

Според карта, публикувана от агенция Синхуа, пътят на коприната започва от древната столица Сиан, простира се на югозапад към Централна Азия, Ирак, Сирия и Турция.

От Истанбул минава през Босфора и се

насочва към

България,

Румъния, Чехия и Германия. Достигайки Дуисбург, завива към Ротердам в Холандия, откъдето се насочва към Венеция. Там ще се събере с морския път на коприната.

От Национална компания “Железопътна инфраструктура” заявиха, че Китай планира

фонд от 16,3

млрд. долара за

изграждане на

инфраструктура,

свързваща пазарите ѝ с три континента и продължава с плановете си за съживяване на търговския маршрут Път на коприната. Дори той е посочен като национална стратегия.

Симеон Ананиев от клъстера “Зелен транспорт” обяснява, че от скоростното трасе могат да се възползват пълноценно пътнически влакове. Нямало вагони за скорости от 300 км в час, които да превозват товари. Освен това трябва и съгласието на държавите, през които минава този жп коридор.

Въпреки че като цяло идеята изглежда граничеща с фантастиката, реално на части тя се осъществява - с по-ниски скорости и с по-малко пари.

“Ние работим по направлението към Турция и към Сърбия. Така че към 2020 г. да бъдем готови с обновен железен път за скорости от 160 км в час от турската граница до Сърбия”, каза зам.-министърът на транспорта Антон Гинев.

Сърбите също модернизират жп линията от Калотина до Ниш и до 2020 г. ще се готови. След Ниш линиите са им модерни.

Турция почти построи

скоростна

железница

от Анкара до

Истанбул

със скорости от 250 км в час и с тунел под Босфора. Тунелът през деня е метро, а вечер пускат товарни превози. За пътническите превози ще се строи нов, трети мост над Босфора.

Зам. генералният директор на Националната компания “Железопътна инфраструктура” Христо Алексиев казва, че Турция вече започва проект за увеличаване на скоростите по трасето от Истанбул до Капъкуле. Първоначално се е предвиждало то да е за 250 км в час, но е поправено на 200 км. Така че до 2020 г. от Анкара до Будапеща ще има влакове, които да се движат със скорост от 160-200 км.

И по българския железен път, който в момента се модернизира, има участъци, в които скоростите ще бъдат 200 км в час, казва Алексиев.

Българската делегация в Пекин лансира и друга идея, която също е по пътя на коприната Тя е за трасе за придвижване на товари, което да започне от Русе. След това във Варна влаковете се качват на ферибот за Поти, Грузия. Оттам продължават до Тбилиси, към Баку и на ферибот през Каспийско море до Актау в Казахстан. Последната спирка е Досук в Китай.

Затова се търсят китайски инвеститори, които

да обновят

първата у нас жп

линия между

Русе и Варна,

Нейната дължина е 227 километра, а скоростите по нея в момента са около 45 км в час. Предвижда се да се вдигнат до 160 км. За целта ще са необходими 383 млн. евро.

“Имаме прекрасен фериботен комплекс, ако се обнови жп линията, то може да се направи трасе за товарни превози до Китай, а от Русе и към Европа, казва Антон Гинев. 

До 2020 г. жп линия за 160 км

от границата с Турция до Сърбия

До 2020 г. България ще има скоростна линия за 160 км в час от турската до сръбската граница. Това каза за “24 часа” зам.генералният директор на Националната компания “Железопътна инфраструктура” Христо Алексиев.

По трасето от Свиленград до Пловдив са приети всички участъци, които се обновяват с пари по Оперативна програма “Транспорт”. До средата на следващата година ще бъде завършен участъкът от Септември до Турция.

За жп трасето София - Елин Пелин тече избор на строител. А за най-тежкия планински участък - от Елин Пелин до Септември, избор на строител ще се обяви догодина. Той е със 17 км тунели.

Завършените участъци, а и тези, които ще се строят, са за скорост от 160 км в час, на немалко от тях може да се развиват и 200 км, оборудвани са с най-модерните системи за телекомуникация и сигнализация.

И докато сърбите обновяват жп линията Ниш - Калотина, ние пък започваме участъка от София до границата. В средата на 2016 г. ще бъде пуснат конкурс за избор на строител за София - Волуяк, включително и коловозното развитие на Централната гара в София, а до 2020 г. ще бъде завършена и линията до Калотина.

 

От пристанището в Русе тръгват влакове с

ремаркета на тирове и кораби с контейнери

Пристанището в Русе се превръща в транспортен център за интермодални превози.

От февруари спедиторската компания Schenker, автомобилният превозвач ПИМК и пристанище Русе-изток превозват в блок влакове ремаркета на тирове (трейлери) до Нюрнберг. Започнало се е тестово, обяснява шефът на порта Петър Драгошинов, и вече над 10 пъти се е качил оборотът.

Възможността за превоз е за 68 ремаркета. Така че идеята да се качат тирове върху влакове, която е от 2005 г., донякъде е осъществена.

Линията е 1 път седмично. Влакът е на Schenker, а превозите се осигуряват от автомобилната фирма.

Логистичната компания пък вози с втори блок влак контейнери от Русе до Куртич, Северозападната част на Румъния.

Третата линия е превоз на 20-футови контейнери с кораб от Русе до Нови Сад.

От октомври са започнали 2 пъти в месеца и ро-ро превози от Русе до Пасау. С катамаран се превозват селскостопанска и строителна техника и други машини.

Шефът на пристанището казва, че се обмисля догодина да се пусне още един блок влак към Западна Европа, с който да могат да се превозват както контейнери, така и ремаркета.

Драгошинов смята, че още не е разработено направлението Север-Юг към Полша и оттам към прибалтийските републики.

    Премиерът Бойко Борисов във високоскоростния влак, който вози с 300 км в час, от Суджоу до Шанхай. Борисов поиска такива и за нашата железница. Възможно е да бъдат взети и китайски влакове, каза министърът на транспорта Ивайло Московски, но скоростта у нас ще бъде до 200 км в час.
Премиерът Бойко Борисов във високоскоростния влак, който вози с 300 км в час, от Суджоу до Шанхай. Борисов поиска такива и за нашата железница. Възможно е да бъдат взети и китайски влакове, каза министърът на транспорта Ивайло Московски, но скоростта у нас ще бъде до 200 км в час.
  Железопътните проекти в България. В кафяво са тези, които бяха финансирани от старата ОП “Транспорт”, в синьо - проектите по новата програма, и в червено - за които се кандидатства по “Свързана Европа”.
Железопътните проекти в България. В кафяво са тези, които бяха финансирани от старата ОП “Транспорт”, в синьо - проектите по новата програма, и в червено - за които се кандидатства по “Свързана Европа”.