Идеи за въвеждане на нов данък върху колите, който да набира средства за опазване чистотата на въздуха, обсъждат министерствата на финансите и на екологията.

Вариантите са два - годишен данък или еднократна такса. При първия данък въздух ще се плаща всяка година и ще е част от данъка върху колите.

Размерът му щял да зависи от мощността и екостандарта на двигателя. Парите щели да се събират от общините и да се превеждат на държавата. Вторият вариант е за твърда такса, която да се плаща при внос, по подобие на сега действащата продуктова.

Докато сегашното облагане обаче е за набиране на фонд за рециклиране на излезлите от употреба автомобили, новият данък ще отива за финансиране на проекти за чистота на въздуха. Засега разработването на този вариант е по-напреднало, тъй като такава такса щяла да е по-лесна за администриране.

В края на декември в Министерството на финансите е постъпило предложение за въвеждане на екотакса за опазване на въздуха чрез промени в закона за околната среда и молба за съгласуване и данъчна експертиза, съобщиха оттам.

Според екоминистерството инициативата за данък "въздух" била изцяло на хората на Симеон Дянков. Те обаче потвърдиха, че става въпрос за промени в основния екологичен закон, които да дадат основание за въвеждането на такова облагане на собствениците на автомобили.

Според източници на в. "24 часа" съществува и трети вариант - данък въздух да бъде включен в цените на винетките.

Въвеждането на високи данъци за собствениците на стари и неекологични автомобили и облекчения за собствениците на коли с двигатели по стандартите "Евро 4" и "Евро 5", както и за хибридни и електроавтомобили, бе обещано от вицепремиера Симеон Дянков на среща с бизнеса през есента на 2010 г.

Тогава той посочи като реалистичен срок за влизане на промените началото на следващата година.

22% от българите дишат отрови от ауспуси

22% от българите дишат редовно въздух, замърсен с автомобилни газове. Това показват данни на Изпълнителната агенция по околна среда за 2009 г., съобщи шефката на агенцията Ваня Григорова. За останалите държави от ЕС средният дял на жертвите на автомобилни газове е едва 5%.

Най-сериозно е замърсяването в София и Пловдив, обясни Григорова. Общините трябва да предприемат мерки за ограничаване на замърсяването - по-добър градски транспорт, "зелена вълна" на светофарите или дори забрана за коли, коментира екоминистърът Нона Караджова.

57% от българите пък са изложени на замърсяване с фини прахови частици, съобщи още Григорова. Източник на този прахоляк са неизмитите улици и отоплението с твърдо гориво.