С изпълнителния директор на BLD Димитър Савов разговаря Румяна Денчева
-Открихте сграда “Софи”, г-н Савов. Докато я строяхте, мислехте ли колко да струват апартаментите в нея?
- Клиентът се интересува от това да купи нещо хубаво, което да му носи радост, ако ще живее в него, и добри доходи, ако гледа на него като на инвестиция. Ние не правим отстъпки от цената и въпреки това продаваме, което означава, че сме намерили точния баланс между продукт и цена. Имаме дори клиенти от чужбина, които ни се доверяват напълно и не следят изграждането. За нас е важно, че след това остават доволни.
- Брокери твърдят, че за да запази един имот цената си и дори да я повиши, локацията му е много важна. Така ли е?
- Прави са. Затова винаги много внимателно избираме локацията. Не строим просто така, където има празно място. Търсим утвърдени квартали, където предполагаме, че живеят или искат да живеят хора със стабилни доходи. Често новите купувачи са хора от квартала, които искат да разширят местообитанието си и търсят нещо добро в същия район. Ние им го предлагаме.
- Предлагате ли атрактивни схеми за плащане?
- Нашата компания има осигурено финансиране от започването на един обект до завършването му. Не сме от тези строители, които трябва да продадат 3 апартамента, за да построят 4-ия. Затова, ако клиент поиска да плати 10% сега и останалите 90% след Акт 16, за нас това е възможен вариант.
- Това ме кара да ви попитам- има ли рискове при покупки на ”зелено”, които напоследък отново излизат на мода?
- Има, за съжаление. Ситуацията е такава, че никой не упражнява контрол над предприемачите. Налага се самите клиенти да го правят с внимателно проучване от кого да купят.
Ние държим на срока и винаги го спазваме. Повечето големи инвеститори в момента са стабилни, но
когато пазарът
е активен,
на него влизат и
много спекуланти
Затова вниманието и предпазливостта са ключови за всеки купувач.
- Как избрахте името “Софи”? Всичките ви сгради ли си имат имена?
- Името ѝ е повлияно от стара София, но решихме да не е напълно идентично с града. Придадохме малко френско звучене (смее се). Впрочем всички наши сгради си имат имена. Интересното е, че клиентите ни, вече като собственици, продължават да си ги наричат с тях. Първата ни сграда беше “Какао”. Административният адрес е блок 535, но всеки, когото попитат къде живее, казва: „В Какао”. Имената придават индивидуалност, отличават ги от останалите, които имат просто номера.
- Какво търсят хората от новите сгради, освен да имат “нежни имена”?
- Търсят красиво функционално жилище и през последните години - осигурено паркиране. Това вече е задължително, където и да строиш. Във всяка наша сграда нямаме магазини или заведения на първите етажи, а само гаражи.
- Много строители оставят след себе си само боклук. И вие ли оставяте такива ”следи”?
- Както всеки минувач покрай „Софи” може сам да се увери, ние държим финалът да е добър. Изграждаме красиви и здрави къщи, за да живеят хората щастливо в тях. Кварталът, в който строим, също печели, защото реновираме и обграждащата среда.
- Как така реновирате квартала?
- Оказа се, че без да сме го търсили целенасочено, няколко наши сгради се развиват върху запустели бивши предприятия. След нас тези райони имат съвсем нов вид. Кварталът оживява, става по-зелен, а инфраструктурата - по-добра.
- Колко е инвестицията в ”Софи”?
- 3.5 млн.евро е размерът на инвестицята.
- Какви са купувачите?
- Млади и на средна възраст хора. Наше проучване показва, че 36% от клиентите на “Софи” купуват първо жилище, 32% - за инвестиция, а 28% придобиват второ жилище.
- Защо смятате, че вашите сгради са добри за инвестиция?
- Доброто съчетание на цена, локация и качество ги прави такива. Повечето ни купувачи искат да отдават под наем, защото така ще запазят и имота си. Локацията на “Софи” е добра за тази цел - районът е популярен за български и международни студенти по медицина. След кризата с КТБ, а и след понижаването на лихвите на банките значителен финансов ресурс излезе от тях и се насочи към имоти. Доходността от наеми днес е около 5%.
Профилът на купувачите е млади хора с добри доходи. Има такива, които са купували имоти в наши сгради и се връщат обратно, защото им харесва начинът, по който работим.Повярвайте ми,
качеството на
сградата определя
и качеството
на съседите
Знаете, има много блокове, в които съседите имат коренно различен статут, навици на обитание и култура на живеене. Това неминуемо създава конфликти или поне дискомфорт на част от хората. Това е една от причините да избягваме обезщетенията - те залагат бомба. Обезщетяваш някого с жилище и не можеш да очакваш от него да се грижи за сградата. Никога няма да си плаща общите части например. Нашите купувачи са си подбрали имотите с огромно желание и се грижат за сградата и средата, защото е важно за тях самите.
- Плановете ви след “Софи”?
- В момента работим по изграждането на три проекта. Плановете ни са да строим поне по 4 такива сгради на година. Търсим парцели. Имаме известен проблем с това, защото ни трябват по-големи, същевременно на хубави места.
- Споменахте крупна сума като инвестиция. Сигурно добре познавате бъдещите си купувачи, за да правите такива вложения.
- Като част от AG Capital, ние имаме привилегията да работим с Адрес, Имотека, Unique Estates.
Агенциите ни са
лидери на пазара
с богат опит и
познават
типовете клиенти Знаем какво се търси, къде има бъдещ потенциал. Така, за всеки клиент имаме подходящ продукт. За тези, които искат да живеят в централен квартал, изградихме ”Софи”, за тези, които търсят едновременно престиж и спокойствие, направихме ”Алба”. Опитваме се да покриваме все по-широк набор от желания и изисквания.
- Продавате ли самостоятелно?
- Без значение дали идва директно при нас, или при агенциите, купувачът не плаща комисионна. Не искаме клиентите ни да плащат комисионна, това е целенасочена стъпка. Много важно е клиентът да си купи имот от строителя, да го познава, това повишава доверието му. А домът е важно нещо, той осигурява сигурност, затова всеки трябва да познава строителя си. Освен това, ако след финала има проблем от някакво естество, строителят трябва да има ангажимент да го отстрани. Клиентите ни знаят, че това е наше задължение. Понякога хората се изкушават заради цената да купуват от по-непознати строители, но трябва да са предпазливи, не казвам, че това е на всяка цена погрешно, просто трябва да са предпазливи.
- Как изглеждат апартаментите вътре?
- Като цяло за пазара приключи епохата на малките стаи, позната отпреди кризата. Хората се измориха от това, избягват липсата на пространство. Най-търсеният продукт вече е 3-стайно жилище с поне 14 кв.м спалня, поне 30 кв.м хол и 10-12% общи части. Много хора предпочитат отопление на ТЕЦ, купуват на шпакловка и замазка, защото искат да си довършат жилището самостоятелно, според своите вкусове. Това е напълно нормално и говори за израстване на купувачите във всяко отношение.
Всички сгради на BLD са с имена, откриха “Софи”
3,5 млн. евро са вложени от строителя в луксозната жилищна сграда, наречена от строителя “Софи”. Първата копка е направена на 23 февруари 2015 г. През юли 2016 г. официално е обявен Акт 16, който реално е получен два месеца по-рано- през май.
Общата разгърната площ на цялата сграда е 6068 кв. м. На 6-те етажа има 51 апартамента, от които 36 са двустайни - от 61 кв. м до 86 кв. м, 14 са тристайни - от 96 кв. м до 122 кв. м, и 1 е четиристаен- 190 кв. м. В нея има 3 офиса със самостоятелен вход - общо 326 кв. м. Сградата е с 59 паркоместа с достъп от и до асансьора. Всички апартаменти са били продадени преди Акт 15.
Какви са предимствата на имот в “Софи”? Централна локация в тих и спокоен жилищен квартал със зелени площи в непосредствена близост. Функционални етажни разпределения, които могат да бъдат адаптирани към вкуса на клиента, нисък процент общи части и енергийна ефективност на цялата сграда.
Така изглежда отвън новата сграда на компанията.