Въпреки икономическия растеж в България, местните потребители са скептични, че той ще продължи и вместо това очакват рецесия. Това сочат резултатите за България от проучването на GfK на потребителския климат в Европа за второто тримесечие на 2016 г., съобщи "Дневник".

На фона на икономически растеж от 3 на сто за 2015 г. и 2.9 на сто през първото тримесечие на тази (по данни на НСИ) икономическите очаквания на българските потребители спаднаха с 1.4 пункта през второто тримесечие до минус 7.3 пункта. Макар това да съставлява увеличение от 5.6 пункта през годината, стойността продължава да
стои под дългосрочната средна стойност от 0 пункта, посочват авторите на изследването.
Едновременно с това очакванията за приходи се повишиха слабо с 1.3 пункта, като достигнаха 5.2 пункта през юни. Показателят се е покачил с 11.8 пункта спрямо същия месец на миналата година.

Като се има предвид непрекъснатият спад на безработицата и доста стабилната икономика през последните няколко години, българите смятат, че сега е точният момент за покупка на стоки и услуги с висока стойност, е един от изводите на изследователите.

През юни склонността за покупки достигна 15.7 пункта – значително увеличение с 14.7 пункта в сравнение с март и най-високата стойност точно за две години.

Промените в потребителските нагласи в България идват на фона на значителен общоевропейски подем. Потребителският климат в ЕС-28 от март до юни 2016 г. се повиши с 4.1 пункта до 13.1 пункта. Това е най-високата стойност от март 2008 г. (16.8 пункта), уточняват авторите на проучването.

Резултатите от проучването на GfK за потребителския климат в Европа са получени от потребителско проучване, проведено от името на Европейската комисия във всички държави на Европейския съюз. В 28-те държави се анкетират около 40 000 души на месец. Те са представителни за пълнолетното население на ЕС.