Винаги има хипотеза железницата да изпадне в несъстоятелност, казва министър Ивайло Московски

Нещо вехто, нещо бавно, нещо скърцащо, нещо с половин милиард дългове. Що е то? Влакове и БДЖ, разбира се. 20 години никое правителство не разсече гордиевия възел на овехтялата железница. Дали не им беше по силите, или просто не е приоритет?

А дамоклиевият меч на жп дълговете виси над главата на всеки транспортен министър. Всеки лев за и в железницата се изцежда и отива към 5 банки, влаковете стават все по-стари и несигурни, пътниците и товарите все по-малко.

От 2009 г. дългът от 850 млн. лв. е паднал на под 500 млн., но

ще оцелеят

ли влаковете,

докато заемите бъдат погасени - без да се купуват нови, без да се правят ремонти.

Търсят се над 600 млн. лв., за да има шанс железницата.

Каква е историята на концесията на летище София, кой проявява интерес и каква е ролята на БДЖ в сделката за столичното летище?

Скандал се разрази четири дни след оставката на правителството за концесията на летище София. Трима депутати от БСП - Жельо Бойчев, Георги Свиленски, Драгомир Стойнев, поискаха незабавното ѝ спиране. Те казаха тежки думи - ще считат, ако сделката е с турски оператор , че това е за отплата към Ердоган за гласовете за Цецка Цачева.

Министърът на транспорта Ивайло Московски светкавично реагира - удължи срока за подаване на оферти до 31 януари и каза - нека кабинет на новоизбрания президент Радев да каже кой да е концесионер. Огорчен, той нарече нагла лъжа допускането на сделка с турския президент.

Пред “24 часа” министърът в оставка каза, че е негова идеята за концесия на летище София (с авансовата вноска от 640 млн. лв. за погасяване на дълговете на БДЖ и за нови влакове). Държи да се разбере, че правителствата на БСП на два пъти са теглили заеми, за да покрият съществуващи задължения на БДЖ.

Мотивът е, че ако не се намерят пари, в противен случай винаги е съществувала хипотезата БДЖ да изпаднат в несъстоятелност, което никой не иска”, казва Московски.

Първата цел на концесията е финансовата. Концесионерът да направи авансово плащане от 640 млн. лв., да брои по 10 млн. на година концесионно възнаграждение и да инвестира за 35 г., срока на концесията, 300 млн. лв. “От тази база започва наддаването, това подарък ли е?”, реагира Московски.

Втората е да се осигури професионално управление на летището. Преди да се обяви концесията, се говореше, че едно от условията е обновяване на стария терминал или изграждане на нов. И ако пътниците надхвърлят 10 млн. на година, ще се наложи да се строи нова писта.

Министерството вкарва в Брюксел нотификация за държавна помощ за БДЖ от 602 млн. лв. Московски казва, че очаква до седмици ЕК да даде разрешение за нея и тя е най-голямата в историята на железницата. Брюксел трудно се е съгласил, искал е гаранции, че компанията няма да фалира.

Преди обявяването на концесията (3 юни) Московски бе казал за “24 часа”, че интерес проявяват операторите на европейски летищата - Цюрих, Мюнхен, Франкфурт, Лион, Дъблин, “Фиумичино” - Рим, френското “Венси”, финансова група, която стои зад “Хийтроу”, третият по големина летищен оператор в Китай, турският ТАВ.

Сега е ясно, че най-активни сред кандидатите са консорциум между “ВТБ капитал”, турският холдинг “Лимак” и швейцарската “Флугхафен Цюрих”, “Фрапорт” и турският летищен оператор ТАВ. По последна информация операторът на летището в Манчестър е поискал удължаване на срока на концесията, което означава, че проявява интерес.

Първоначално срокът за подаване на оферти бе 20 октомври. През септември министерството го удължи до 20 ноември, заради молба от 3 компании, а на 7 ноември срокът бе отместен втори път - към средата на декември.

Седмица след това, на 14 ноември, след загубата на президентските избори правителството на Борисов подаде оставка.

Четири дни по-късно (на 18 ноември) от трибунка в парламента трима депутати от БСП поискаха стоп на концесията.

“Националното летище трябва да бъде отдадено на концесия за 35 години, ние сме против”, заяви Жельо Бойчев. Правителство в оставка не можело да се занимава с толкова важен въпрос. А и даването на националното ни летище на турска фирма е пробив в националната сигурност, казват от БСП.

Пред “24 часа” Московски заяви - нека те да изберат концесионера, нека назначат наблюдатели, но да не съсипват двегодишния труд на екипа. Те искат да се промени нещо толкова драстично, че да се дебалансира секторът и никой не им задава въпроса откъде ще намерят 600 млн.

Московски припомня, че при правителство на БСП е подарявана земя за завода на турската фирма “Шишеджам”, продавани са на турски компании вецове, давани са лицензи на турски банки.

По тяхно време бяха дадени на концесия летищата във Варна и Бургас. Това заплаха за националната сигурност ли е, пита министърът в оставка.

Аргументите на

Московски за

концесията

са следните:

- Ще се погасят дълговете на БДЖ и ще останат 200 млн. лв. за нови влакове.

- Одобряването на държавна помощ за БДЖ от 602 млн. лв. е първата толкова голяма за железницата.

- С годишните капиталови трансфери от бюджета и с тези 200 млн. лв. за нови влакове БДЖ ще може да обновят подвижния си състав.

- Летището ще има професионален оператор, който ще го развие.

- Никой, който е дал 640 млн. лв. авансово, няма да си позволи да не изпълни условия на концесията.

- Летището остава държавно, собствеността не се сменя.

След последните събития около концесията на летище София Московски е научил, че се пише сурово писмо от кредиторите на БДЖ.

Министърът в оставка Ивайло Московски: Депутати си позволяват да гонят чуждите инвеститори 

ИВАЙЛО МОСКОВСКИ
ИВАЙЛО МОСКОВСКИ

Откъде накъде депутати ще си позволяват да гонят чуждите инвеститори от България. Кой ще го компенсира това. По какъв критерий оценяват кой е добър и кой лош инвеститор в България. Като говорим за турските компании, те са публични, в единия оператор 38% е собственост на френска компания. Искаме да кажем, че френските и швейцарските компании са по-глупави от нас и нямат проблем да работят с турски инвеститори, или примерно някой нещо против има “Фрапорт” ли, световен лидер в оперирането на летища. Не съм адвокат на никой, но думите, които бих употребил, са - абсолютно безотговорно за интересите на държавата поведение. На всичко отгоре - без да кажат алтернатива, която да покрие темата с железниците.

Сега, като съм удължил срока, могат да подменят цялата комисия, да си сложат техни хора, на които имат вяра. Ако мислят, че ние нещо манипулираме - изцяло да бъде подменен екипът. Нека те да изберат кой да бъде победителят в процедурата. Нямам претенции, имам претенции единствено към подхода им, че унищожават нещо, което може да даде устойчивост и сигурност на сектора, може да реши тежък проблем, наследен в годините, може да даде глътка въздух на БДЖ и да си купят подвижен състав.

Депутатът от БСП Жельо Бойчев: Нали казват, че имат 3,6 млрд. лв. излишък 

ЖЕЛЬО БОЙЧЕВ
ЖЕЛЬО БОЙЧЕВ

Още през ноември миналата година заявихме, че сме против концесията на летището. Условията на конкурса с авансовото плащане ограничават участниците. Погледнете въпросите към документацията на концесията - те са над 700. Искането наведнъж на парите ограничава участието. Нали казаха, че има много кандидати, къде са им инвеститорите? А и връзването на единия проблем с другия - концесията на летището с дълговете на БДЖ, е некоректно.

На въпрос на “24 часа” имат ли предложение за дълговете на БДЖ, Бойчев реагира: нали казват, че има 3,6 млрд. лв. излишък. Според него не може и служебен кабинет да решава концесионирането на софийското летище.