Електронните магазини с двуцифрен ръст за празниците, най-много се пазаруват дрехи и техника

Очаква се 29% от българите да платят онлайн подаръците и почивките си за Коледа и Нова година. Това показва проучване на картовия оператор “Виза”. Така почти всеки трети ще избере електронното разплащане за празничните разходи.

Според проучването

40% от

потребителите

у нас пазаруват

онлайн по няколко пъти месечно. Това е ръст от 7 на сто спрямо резултатите от подобно изследване преди година. Подобни са и данните на националната статистика. Тя отчита ръст на поръчките по интернет с 6,6% през октомври спрямо същия месец на 2015 г.

Традиционно най-голям дял при онлайн пазаруването се пада на дрехите и обувките - 64%, което е ръст с 4% спрямо миналата година. Следват почивките с 40%, технологичните продукти - с 39%, и книгите - с 21%, като при тях за година има ръст от 5%. Данните сочат, че

жените купуват

онлайн повече

книги,

а при мъжете водеща е техниката, поръчана по интернет. Също така силният пол обича да купува самолетни билети предимно онлайн, при жените това се отнася за почивките, битовите услуги, дрехите и обувките.

Интернет продажбите се развиват с двойно по-високи темпове спрямо увеличението на оборотите в традиционните магазини, каза и съсобственикът на “Технополис” Божидар Колев. При общ ръст за веригата от 10% през тази година продажбите на техника през интернет скачат с 20 на сто.

Високите темпове на онлайн търговията се дължат и на ниската база у нас, от която стартирахме, смята Колев. Например за “Технополис” оборотите през интернет вече са колкото на среден магазин от веригата.

Големият проблем за интернет търговците по празниците е

невъзможността

куриерските

фирми да

смогнат

с доставките на продуктите. Затова и в минали сезони често се случваше подаръкът за Коледа да пристигне чак след Нова година. Общо взето обаче, това се регулира и вече няма големи забавяния, твърди Колев.

Традиционно най-продаваната стока при техниката по Коледа и Нова година са телевизорите. Мнозина използват празниците да си направят семеен подарък с по-голям и хубав LCD телевизор. Много скачат продажбите за Коледа и на смартфони и всякакви джаджи за тях. От година на сериозен интерес се радват и дроновете, и ховърбордовете. Сред другите стоки, които имат добри продажби по празниците, са игрови конзоли като “Плейстейшън” и X-box, всякакви игри и екшън камерите. Интересно е, че при бялата техника много

скачат

продажбите на

миялни машини

Онлайн магазинът ни бележи изключително голям ръст тази година, съобщи и управляващият съдружник на магазини “Зора” Пламен Стойков. Той уточни, че увеличението е двуцифрено и интернет продажбите вече влизат в топ 6 на магазините от веригата по оборот.

Интересно е, че българските клиенти изчакват до последния момент при покупка в търсене на промоция и най-добра цена, каза Стойков. Според него все още повечето хора искат да видят и да пипнат продукта, преди да го купят. Затова и се наблюдавала тенденция българинът да посещава физическите магазини, да слуша 20 минути обясненията на консултантите, да пробва продукта, но да не го купи. После се прибира вкъщи, търси в интернет най-добрата цена и го поръчва онлайн.

Така ние играем ролята на шоурум, но после се случва потребителят да избере онлайн фирма “Иванчо” заради няколко лева по-ниска цена, обясни Стойков. Това поставяло традиционните магазини в малко по-неизгодна среда, защото те имат разходи от стотици хиляди левове годишно за наеми, заплати, ток и т.н. Само такса смет за един физически обект в големия град била 10-12 хил. лв. Например в момента “Зора” прави сериозни инвестиции за откриването на нови магазини с обновената визия на компанията, която стана на 25 г.

Според Пламен Стойков е нормално по Коледа да се получават проблеми и забавяния с доставките. Такива имало и при “Черния петък”. Затова и веригата призовава клиентите си, които искат да получат подаръците до Коледа, да направят онлайн поръчките до 20 декември. Ако са по-късно, не се гарантира, че стоката ще дойде за празниците.

Нали разбирате, че ако за 1 месец дадена произволна фирма има 4000 поръчки по интернет и те станат 6000 за 4 дни, то тогава няма кой да се оправи, каза Стойков. Средната стойност на една покупка расте през последните години с увеличаване на средните доходи на потребителите. Ниските лихви по кредитите позволява хората да купуват и чрез заеми или на изплащане.

Храната ще излезе

с 3 на сто по-скъпа

Храната за тази Коледа ще струва 2,9% по-скъпо от миналата година. Това показват данни на Държавната комисия по стоковите борси и тържища.

Само за последния месец повишението на индекса на тържищните цени е с 8,6 на сто до 1,399 пункта. Поскъпване е отчетено и през миналата седмица.

Така според груби сметки коледната трапеза ще излезе около 260 лв. за четиричленно семейство, или с 10 лв. повече от 2015 г. От тях около 85 лв. ще отидат за постната Бъдни вечер, а останалите - за празничния коледен обяд. Печеното прасенце излиза над 100 лв. По-евтиният вариант са свинските пържоли, които са по 8,50-10 лв. за кг. Те могат да се заменят и с пълнена пуйка. Цената на птицата, която идва най-вече от Бразилия и Канада, е около 6,50 лв. за кг. Най-евтината гарнитура към мръвките си остават картофите. Цената им сега е 90 стотинки за кг. Може да се вземат и готови салати, които са по 3,50 лв. за 250 грама. 

Опашка за фермерски храни се получи при отварянето на коледния пазар на ул. “Оборище”, организиран от Столична община.
Опашка за фермерски храни се получи при отварянето на коледния пазар на ул. “Оборище”, организиран от Столична община.