Електронните магазини с двуцифрен ръст за празниците, най-много се пазаруват дрехи и техника
Очаква се 29% от българите да платят онлайн подаръците и почивките си за Коледа и Нова година. Това показва проучване на картовия оператор “Виза”. Така почти всеки трети ще избере електронното разплащане за празничните разходи.
Според проучването
40% от
потребителите
у нас пазаруват
онлайн по няколко пъти месечно. Това е ръст от 7 на сто спрямо резултатите от подобно изследване преди година. Подобни са и данните на националната статистика. Тя отчита ръст на поръчките по интернет с 6,6% през октомври спрямо същия месец на 2015 г.
Традиционно най-голям дял при онлайн пазаруването се пада на дрехите и обувките - 64%, което е ръст с 4% спрямо миналата година. Следват почивките с 40%, технологичните продукти - с 39%, и книгите - с 21%, като при тях за година има ръст от 5%. Данните сочат, че
жените купуват
онлайн повече
книги,
а при мъжете водеща е техниката, поръчана по интернет. Също така силният пол обича да купува самолетни билети предимно онлайн, при жените това се отнася за почивките, битовите услуги, дрехите и обувките.
Интернет продажбите се развиват с двойно по-високи темпове спрямо увеличението на оборотите в традиционните магазини, каза и съсобственикът на “Технополис” Божидар Колев. При общ ръст за веригата от 10% през тази година продажбите на техника през интернет скачат с 20 на сто.
Високите темпове на онлайн търговията се дължат и на ниската база у нас, от която стартирахме, смята Колев. Например за “Технополис” оборотите през интернет вече са колкото на среден магазин от веригата.
Големият проблем за интернет търговците по празниците е
невъзможността
куриерските
фирми да
смогнат
с доставките на продуктите. Затова и в минали сезони често се случваше подаръкът за Коледа да пристигне чак след Нова година. Общо взето обаче, това се регулира и вече няма големи забавяния, твърди Колев.
Традиционно най-продаваната стока при техниката по Коледа и Нова година са телевизорите. Мнозина използват празниците да си направят семеен подарък с по-голям и хубав LCD телевизор. Много скачат продажбите за Коледа и на смартфони и всякакви джаджи за тях. От година на сериозен интерес се радват и дроновете, и ховърбордовете. Сред другите стоки, които имат добри продажби по празниците, са игрови конзоли като “Плейстейшън” и X-box, всякакви игри и екшън камерите. Интересно е, че при бялата техника много
скачат
продажбите на
миялни машини
Онлайн магазинът ни бележи изключително голям ръст тази година, съобщи и управляващият съдружник на магазини “Зора” Пламен Стойков. Той уточни, че увеличението е двуцифрено и интернет продажбите вече влизат в топ 6 на магазините от веригата по оборот.
Интересно е, че българските клиенти изчакват до последния момент при покупка в търсене на промоция и най-добра цена, каза Стойков. Според него все още повечето хора искат да видят и да пипнат продукта, преди да го купят. Затова и се наблюдавала тенденция българинът да посещава физическите магазини, да слуша 20 минути обясненията на консултантите, да пробва продукта, но да не го купи. После се прибира вкъщи, търси в интернет най-добрата цена и го поръчва онлайн.
Така ние играем ролята на шоурум, но после се случва потребителят да избере онлайн фирма “Иванчо” заради няколко лева по-ниска цена, обясни Стойков. Това поставяло традиционните магазини в малко по-неизгодна среда, защото те имат разходи от стотици хиляди левове годишно за наеми, заплати, ток и т.н. Само такса смет за един физически обект в големия град била 10-12 хил. лв. Например в момента “Зора” прави сериозни инвестиции за откриването на нови магазини с обновената визия на компанията, която стана на 25 г.
Според Пламен Стойков е нормално по Коледа да се получават проблеми и забавяния с доставките. Такива имало и при “Черния петък”. Затова и веригата призовава клиентите си, които искат да получат подаръците до Коледа, да направят онлайн поръчките до 20 декември. Ако са по-късно, не се гарантира, че стоката ще дойде за празниците.
Нали разбирате, че ако за 1 месец дадена произволна фирма има 4000 поръчки по интернет и те станат 6000 за 4 дни, то тогава няма кой да се оправи, каза Стойков. Средната стойност на една покупка расте през последните години с увеличаване на средните доходи на потребителите. Ниските лихви по кредитите позволява хората да купуват и чрез заеми или на изплащане.
Храната ще излезе
с 3 на сто по-скъпа
Храната за тази Коледа ще струва 2,9% по-скъпо от миналата година. Това показват данни на Държавната комисия по стоковите борси и тържища.
Само за последния месец повишението на индекса на тържищните цени е с 8,6 на сто до 1,399 пункта. Поскъпване е отчетено и през миналата седмица.
Така според груби сметки коледната трапеза ще излезе около 260 лв. за четиричленно семейство, или с 10 лв. повече от 2015 г. От тях около 85 лв. ще отидат за постната Бъдни вечер, а останалите - за празничния коледен обяд. Печеното прасенце излиза над 100 лв. По-евтиният вариант са свинските пържоли, които са по 8,50-10 лв. за кг. Те могат да се заменят и с пълнена пуйка. Цената на птицата, която идва най-вече от Бразилия и Канада, е около 6,50 лв. за кг. Най-евтината гарнитура към мръвките си остават картофите. Цената им сега е 90 стотинки за кг. Може да се вземат и готови салати, които са по 3,50 лв. за 250 грама.