Агенцията за пътна инфраструктура обяви конкурс за обществена поръчка за обслужване на системата за пътни такси за товарни автомобили и пътна такса за определено време на леки автомобили, съобщи БТА.

Става въпрос за електронна система, която ще позволи въвеждането на тол такси, на база изминато разстояние /над 3,5 тона /, както и на т. нар. електронна винетка, която ще даде гъвкавост при таксуването на леките автомобили /плащането ще е за най-различни периоди/. Определяната като една от най-големите, важни и дългоочаквани обществени поръчки в областта на пътната инфраструктура обаче близо 10 месеца е в "задънена улица".

Системата за облагане въз основа на типа автомобили над 3,5 тона и облагането за време за леките автомобили трябва да замести досегашното маркиране на автомобилите с хартиени лепенки по повече от 16 317 - километровата облагаема българска магистрална и шосейна пътна мрежа. Правителството очаква от нея годишни приходи от около 1,5 милиарда лева. Приходът в държавния бюджет, който ще може да се използва за поддръжка и по-нататъшно развитие на транспортната инфраструктура по този начин, според правителството ще се увеличи около три пъти.

Прогнозната стойност на търга е 200 млн. лв. без ДДС, а очакваният период за изпълнение - 19 месеца. Обявлението за обществената поръчка бе публикувано в началото на април 2016 г. в регистъра на специализираната агенция, като първоначалният срок за подаване на оферти датира от края на май. За съжаление, както често у нас се случва, започнаха обжалвания на условията в процедурата - на чуждестранни и български фирми, които текат и до днес.

Един от възможните пътища, по които може да тръгне България, e прилагането на технологично най-прогресивния начин за събиране на пътна такса според типа на товарните автомобили с помощта на спътникова технология и виртуална електронна винетка за леките автомобили. Като пример може да послужи едно от най-прогресивните европейски решения, което е изградено и вече от няколко години се обслужва в Словакия от дружество Sky Toll.

Според Матей Окали, главен изпълнителен директор на дружество Sky Toll, сред главните предимства на напредничавата система за събиране на пътна такса на базата на глобалната спътникова система за определяне на местоположение GNSS са преди всичко възможността за много бързото изграждане и въвеждане в експлоатация, ефективното събиране на таксата на всички типове наземни комуникации ефективното обслужване с ниски разходи. Тя дава възможност също по всяко време гъвкаво да се променят параметрите на системата, например обхватът на облаганата с такса мрежа, без необходимост от изграждане на постоянни контролни портали.

Освен това, спътниковата технология дава възможност за по-нататъшно развитие на услугите с добавена стойност, които са приносни както за държавата, така и за ползвателите на комуникациите", спира се на предимствата на спътниковата технология Матей Окали. "Уверени сме, че всички тези ползи могат да бъдат оценени и от отговорните институции в България", добавя той.

Матей Окали е убеден, че в интерес на максимално ефективното таксуване България може изгодно да използва целия опит, който е събрала Sky Toll при обслужването на спътниковата система.

"В Словакия през 2010 година Sky Toll изгради напълно функционална система за електронно събиране на таксата за рекордно краткия срок от 11 месеца. Още след първата година системата отчете също и рекордна ефективност в събирането в размер на 98,99 процента и Sky Toll спечели с него освен другото и наградата на международната федерация за автомобилен транспорт International Road Federation за изключителен принос към професията. На базата на целия натрупан опит ние сме напълно убедени, че спътниковата технология GNSS представя оптималния вариант и за нуждите на българския стопанин на пътната мрежа", посочва Матей Окали.