Продажбите на дребно в Германия отбелязаха изненадващ спад през декември, което сякаш е сигнал, че смъртоносната терористична атака на Берлинския коледен базар е накарала мнозина немски купувачи да се въздържат да пазаруват в търговските центрове.
Продажбите на дребно се свиха с цели 0,9% спрямо ноември, когато те отбеляза спад с 1,7%, докато очакванията на финансовите пазари бяха за повишение с 0,6 на сто. Това представлява влошаване на търговията на дребно за втори пореден месец след непрекъснат растеж на продажбите на дребно от март до октомври 2016 година.
На годишна база продажбите на дребно във водещата европейска икономика се свиха изненадващо с 1,1% (спрямо декември 2015-а) след техен солиден растеж с 3,5% месец по-рано (възходяща ревизия от повишение с 3,2%) и прогноза за повишение с 0,5 на сто.
Продажбите на хранителни стоки, напитки и тютюневи изделия се повишиха през декември на годишна база с 1,1%, докато продажбите на нехранителните стоки се понижиха с 1 на сто.
Федералната статистика не коментира потенциалното негативно влияние върху търговията на дребно, което оказа терористичната атака в Берлин на 19-и декември, когато тунизиец се вряза с откраднат камион в Коледен пазар в немската столица, убивайки дванадесет души и ранявайки мнозина.
За цялата 2016-а година обемът при търговията на дребно се повиши реално с 1,6% и с 2,2 по номинал.
Днешните изненадващо слаби данни са факт, след като през миналата седмица проучване на немския институт GfK отчете повишение на потребителските нагласи за февруари до петмесечен връх. Трябва да се има предвид, че рекордно високата заетост, нарастващото заплащане на труда и ултраниските цени по заемите успяха да повишат покупателната сила на германците, превръщайки вътрешното потребление в основен двигател за растежа на традиционно зависимата от експорта икономика на страната.